BRATISLAVA - Pozor na ďalší typ podvodu. Slovenská pošta upozorňuje verejnosť na podvody zamerané na získanie citlivých údajov jej klientov. Šíria sa prostredníctvom SMS správ a e-mailov, ktoré môžu vzbudzovať dojem, že sú odoslané z pošty. Zákaznícke centrum v úvode tohto roka zaznamenalo aj zvýšený počet hlásení o podvodných volaniach. Apeluje preto na obozretnosť.
Ako upozorňuje hovorca Slovenskej pošty Martin Guzi, Slováci dostali v posledných týždňoch SMS z čísla s predvoľbou Maroka so žiadosťou o doplnenie kontaktných údajov, iní správu s informáciou o tom, že ich balík bol vrátený na sklad kvôli nepresnej adrese či s požiadavkou, aby doplatili clo, inak im balík nebude doručený. "Všetky mali spoločný príznak, bolo v nich uvedené, že ich odosielateľom je Slovenská pošta. Išlo však o falošné správy, v ktorých podvodníci zneužili dobré meno pošty," opisuje Guzi.
Podvodníci použili viac ako 50 rôznych typov podvodov
Slovenská pošta zaznamenala viac ako 50 rôznych typov podvodných e-mailov a SMS. Guzi konkretizuje, že adresáta vyzývajú k úhrade platieb za doručenie zásielky, k aktualizácii údajov o doručení, k doplneniu chýbajúcich, respektívne k oprave chybných informácií v adrese doručenia, k úhrade poplatku za prekročenie váhy zásielky, v ostatnom čase aj na zaplatenie colných poplatkov, možnosť vyhrať v súťaži hodnotné ceny či zapojiť sa do prieskumu a vyhrať finančnú hotovosť.
"Ich súčasťou býva priložený link falošnej webovej stránky, kde požadujú zadanie platobných údajov. Tieto správy môžu vyzerať ako oficiálne a stránka sa môže podobať na web pošty, ide však o podvod s cieľom získať osobné údaje a údaje z karty klienta," varuje s tým, že na priložený link sa nesmie kliknúť.
Pozor aj na podvodné telefonáty
Slovenská pošta upozorňuje, že pri telefonátoch sa podvodníci môžu vydávať za zamestnancov pošty a žiadať osobné údaje alebo poplatok, aby im mohla byť doručená zásielka. "Stáva sa, že volajú z utajeného čísla a tvrdia, že pošta a jej zamestnanci štandardne takéto čísla využívajú. Slovenská pošta však zdôrazňujeme, že pracovníci a kuriéri pošty nikdy nevolajú z utajeného telefónneho čísla," dodáva hovorca.
"Ak vás niekto kontaktuje telefonicky a žiada platbu alebo osobné údaje, neberte to na ľahkú váhu. Slovenská pošta nikdy nepožaduje citlivé údaje cez telefón. V takom prípade odporúčame prerušiť hovor a kontaktovať poštu," radí Guzi.
Zároveň upozorňuje, že nikdy nežiadajú úhradu poplatkov prostredníctvom e-mailov alebo SMS. Pripomína, že zákazník za zásielku zaplatí pri objednávaní tovaru, alebo pri prevzatí zásielky na pošte, kuriérovi alebo v BalíkoBOXe. Rovnako je to aj pri platbe colných poplatkov a dane z pridanej hodnoty.
V prípade doručenia podozrivého e-mailu odporúčajú skontrolovať aj odosielaciu e-mailovú adresu a podacie číslo zásielky, ktoré pošta vo svojich emailoch vždy uvádza. "Pozostáva z prefixu (2 písmena na začiatku), 9 čísel a sufixu (2 písmená na konci, ktoré označujú kód krajiny) Príklad: EB 101809415 SK," opisuje hovorca.
Okrem toho podvodné správy zvyknú obsahovať aj nepravdivé údaje. "Napríklad nesprávne uvedené číslo zákazníckeho centra (platné číslo: 0850 122 413) a mylnú informácia, že funguje 24 hodín denne (aktuálna prevádzková doba: pracovné dni od 8:00 do 17:00)," opisuje hovorca. V prípade pochybností či podozrení na podvod pri kontaktných správach v mene Slovenskej pošty radí obrátiť sa na poštu prostredníctvom jej oficiálnych kontaktov.