Streda1. máj 2024, dnes je Sviatok práce,

Objavili doposiaľ najväčšie stopy dinosaura v Európe

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA - Pár amatérskych nadšencov objavil vo francúzskej oblasti Ain doteraz najväčšie dinosaurie stopy v Európe a pravdepodobne aj na svete.

Rozmery týchto stôp sú podľa paleontológov z Národného centra pre vedecký výskum (Centre national de la recherche scientifique), ktorí tento objav analyzovali, naozaj obrovské. Ich priemer dosahuje až dva metre, čo zodpovedá zvieratám s hmotnosťou od 30 do 40 ton.

Pred 150 miliónmi rokov bola táto oblasť obývaná veľkým množstvom sauropodov, štvornohých bylinožravcov s dlhým krkom a chvostom, ktoré boli príbuznými dinosaurov druhu diplodocus. Kvalita, veľkosť stôp a dĺžka dráhy, na ktorej sa nachádzajú, premieňajú toto miesto na jedno z najdôležitejších v Európe pre ľudí skúmajúcich dinosaury. "Rozmery stôp sú obrovské," tvrdí paleontológ z Lyonskej univerzity Pierre Hantzpergue, ktorý nález preveril. "Tento objav je pomerne nový. Našli sa veľmi veľké stopy v Spojených štátoch, no nemyslím si, že sú až také veľké ako tieto," dodal.

Ďalším dôležitým aspektom nálezu je jeho rozloženie. Výskumníci zistili, že odtlačky nôh sa rozprestierajú na desiatkach či stovkách metrov. "Tieto vzdialenosti sú veľmi veľké," vysvetľuje Hantzpergue. "V minulosti sme mohli vidieť stopy vo Francúzsku na dĺžke 50 metrov, vo Švajčiarsku na 100 metroch a rekord 150 metrov je v Portugalsku. Tu v Plagne nám ostáva ešte veľa hektárov na skúmanie, no nepochybne bude ich rozsah viac než 150 metrov, takže sa domnievame, že sa zaradí k najväčším na svete," uzavrel

Oblasť nepatrí medzi paleontologické náleziská, no je zaujímavé, že vďaka dvojici amatérov sa pravdepodobne zaradí k najokázalejším. Učiteľka Marie-Helene Marcaud a geológ Patrice Landry tieto stopy objavili 5. apríla počas exkurzie prírodovedcov. Do kontaktu s paleontológmi z Národného centra pre vedecký výskum sa dali hneď, ako si uvedomili, že objavili niečo dôležité.

Informáciu zverejnil internetový portál elmundo.es.