LONDÝN - Spotrebiteľská psychologička varuje zákazníkov pred zákerným trikom, ktorý supermarkety používajú na to, aby ste míňali viac peňazí. Je totiž vysoko pravdepodobné, že ste sa na tento trik nachytali aj vy.
Už sa vám niekedy stalo, že ste v supermarkete minuli oveľa viac, než ste pôvodne zamýšľali? Možno ste sa stali obeťou zákerného triku, ktorý supermarkety využívajú na to, aby zákazníci míňali viac – dokonca aj vtedy, keď si prišli kúpiť len liter mlieka. Podľa odborníčky na správanie spotrebiteľov Cathrine Jansson-Boydovej z Univerzity Anglia Ruskin je dôležité byť pri nakupovaní obozretný, najmä ak sa snažíte dodržiavať rozpočet. Mnohí napríklad veria, že balené ovocie a zelenina sú drahšie ako voľne predajné položky. Toto však nemusí byť vždy pravda a váš supermarket môže túto domnienku využívať vo svoj prospech.
Jansson-Boydová pre denník Metro uviedla, že supermarkety zámerne zahmlievajú, koľko za jednotlivé položky skutočne zaplatíte. Spoliehajú sa na to, že zaneprázdnení zákazníci si nebudú dávať námahu kontrolovať cenovky. „Aby ľudia okamžite nezistili cenový rozdiel, balené produkty môžu byť označené cenou za kus, zatiaľ čo voľne predajné môžu byť uvedené v gramoch. Ak nie sú položky priamo porovnateľné, zákazníci predpokladajú, že ich pôvodná domnienka (že balené výrobky sú drahšie) je správna. Výsledkom je, že spotrebitelia často minú viac, než plánovali,“ povedala Jansson-Boydová.
Taktiež vyzýva zákazníkov, ktorí chcú ušetriť, aby venovali väčšiu pozornosť cenovkám a spomalili tempo počas nakupovania. Upozorňuje: „V supermarkete si doprajte čas. Väčšina ľudí tam strávi približne 30 minút, pričom každej kategórii produktov venujú asi 20 sekúnd. To jednoducho nestačí na to, aby ste si všimli všetky detaily.“ Dodáva, že viac času v obchode umožní zákazníkom dôkladnejšie zvážiť ceny. Marketingové stratégie supermarketov sú mimoriadne presvedčivé, takže ak sa vám pri pohľade na pokladničný blok zachmúri čelo, nie ste sami. Mnohé z týchto techník sú cielené.
Nedávno napríklad odborník na architektúru a dizajn na TikToku vysvetlil, prečo sa ovocie a zelenina nachádzajú pri vchode do predajní, zatiaľ čo základné potraviny sú uložené až vzadu. Táto stratégia má zákazníkom umožniť začať nákup zdravými potravinami, čo ich následne povzbudzuje k tomu, aby sa cítili menej previnilo pri kúpe menej zdravých produktov. Okrem toho je navrhnutá celková dispozícia obchodov tak, aby zákazníci museli prechádzať pokladničnými zónami pri odchode. Tento trik má odradiť ľudí od opustenia predajne bez nákupu.