Sobota, 1. október 2022. Meniny má Arnold, zajtra Levoslav.

Veľký objav pri Galante! Našiel sa kúsok meteoritu: Vedci vyzývajú ľudí, aby neprestali hľadať

Ilustračné fotoGaléria fotiek (2)
Ilustračné foto
Zdroj: Getty Images

PUSTÉ ÚĽANY - Vedci objavili úlomok meteoritu v obci Pusté Úľany pri Galante. Informoval o tom Juraj Tóth z Fakulty matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave.

"Nad juhozápadným Slovenskom sa 25. júna tohto roku objavil jasný meteor, ktorý bol dobre viditeľný na večernej oblohe. Vedci, miestni ľudia, ako aj príležitostní hľadači niekoľko mesiacov hľadali úlomky meteoritu, o ktorom sa predpokladalo, že dopadol v obci Pusté Úľany a jej okolí. Vedci z Univerzity Komenského v Bratislave oznámili, že sa našiel prvý úlomok," uviedol Tóth. Úlomok s hmotnosťou 8,6 gramu našiel nadšenec astronómie z Poľska Mateusz Żmija 20. augusta.

"Mal veľké šťastie, pretože šanca nájsť exemplár v takomto teréne bola veľmi malá. Nálezca urobil niekoľko fotografií meteoritu a veľmi presne zdokumentoval miesto nálezu s jeho GPS polohou," ozrejmil Tóth s tým, že nálezca následne úlomok odviezol do Bratislavy a odovzdal ho vedcom z Fakulty matematiky, fyziky a informatiky UK v Bratislave.

Meteorit pri Pustých Úľanoch
Galéria fotiek (2)
Meteorit pri Pustých Úľanoch
Zdroj: Reprofoto/fmph.uniba.sk

Vzorka v súčasnosti prechádza podrobnou analýzou. Vedcom sa zatiaľ podarilo potvrdiť pravosť a určiť, že na zemi pristála veľmi nedávno. "Existuje veľa indícií, že ide o jeden z kamenných typov meteoritov nazývaných chondrity, obsahujúci malé kamenné sférické chondrule a zrnká kovu. Ale až podrobné mineralogické analýzy určia presný typ meteoritu," spresnil Tóth.

archívne video

Vedci vyzývajú obyvateľov Pustých Úľan, aby pokračovali v hľadaní a venovali svoje nálezy na posúdenie a analýzu. Na okolitých poliach a v samotnej obci leží podľa nich určite viac úlomkov meteoritov, ktoré sa pri predchádzajúcich expedíciách nenašli. "Je potrebné pripomenúť, že meteority nájdené na Slovensku sú majetkom štátu a mali by byť odovzdané miestnym úradom alebo vedcom," doplnil.

Viac o téme:

Najčítanejšie články