°C

Utorok, 14. júl 2020. Meniny má Kamil, zajtra Henrich.

Pociťujete chronickú únavu? Šesť možných PRÍČIN, tá štvrtá prekvapí

Ilustračné foto
Ilustračné foto
Zdroj: Getty Images
28.06.2020 08:46

PARÍŽ - Spíte každú noc dostatočne, ale napriek tomu sa cítite vyčerpaní? Táto chronická únava má niekoľko príčin. Ak vám ale chýba energia, kvôli čomu vynechávate pravidelný beh alebo cvičenie jógy, aby ste mohli čo najskôr zaľahnúť do postele, robíte chybu. Dostávate sa tým totiž do bludného kruhu, pretože nadchádzajúcu noc budete mať narušený spánok. Fyzická námaha totiž vďaka svojmu energizujúcemu účinku napomáha bojovať proti únave.


"Šport a fyzická aktivita zlepšujú kvalitu spánku a regulujú vnútorné biologické hodiny," uvádza neurologička Joelle Adrienová, ktorú cituje francúzsky denník Le Figaro. Ste zavalení prácou a vynechávate obed a namiesto toho zhltnete nejaký ten sendvič alebo bagetu. Ak to tak robíte a cítite, že vám chýba energia, hneď to zmeňte. Spojte zdravú výživu s dobrou životnou hygienou. Vyberajte si potraviny bohaté na horčík a vlákninu. Na obed si dávajte ryby s nenasýtenými mastnými kyselinami omega 3, strukoviny, ovocie a celozrnné potraviny. Večer sa najedzte len ľahko, aby ste uľahčili trávenie. 

Pociťujete chronickú únavu? Šesť
Zdroj: Getty Images

Ďalšou príčinou, prečo pociťujete neustálu únavu, môže byť nedostatok tekutín. "Telo denne stráca liter a pol vody. Ak túto stratu nenahradíme, svaly sa ľahšie sťahujú a bunková výmena neprebieha tak, ako by mala, čo organizmus unavuje," vysvetľuje lekárka a nutričná poradkyňa Nina Cohenová-Koubiová. Môže vám tiež chýbať železo alebo horčík. Dôvody sú častokrát nečakané. "Nadmerné popíjanie čaju napríklad môže zabrániť vstrebávaniu železa. Jeho nedostatok, môžu pocítiť i ženy, ktoré trpia silnou menštruáciou. Okrem únavy môže viesť nedostatok železa k syndrómu nepokojných nôh, ktorý narušuje spánok," upozorňuje Adrienová. Železo sa dopĺňa konzumáciou strukovín, červeného mäsa a sušeného ovocia. Ak vám zas chýba horčík, jedzte horkú čokoládu a strukoviny. 

Pociťujete chronickú únavu? Šesť
Zdroj: thinkstockphotos.com

Energia vám môže chýbať aj preto, lebo ste obklopený ľuďmi, ktorí sú na tom zle. Dištancujte sa od zatrpknutého kolegu, ktorý si s vami chce vypiť kávu. Mozog totiž obsahuje takzvané zrkadlové neuróny, ktoré napomáhajú tomu, že sa vedľa človeka v dobrej forme cítite lepšie, ale naopak pri osobe, ktorá sa neustále sťažuje, sa cítite zle. 

Príčinou permanentnej únavy ale môže byť aj nedostatok vitamínu D, ktorý je v našom tele prítomný, ale aktivuje sa len pôsobením slnka. Práve tento vitamín posilňuje imunitný systém a udržuje nás vo forme. Biologický rytmus je ovplyvňovaný prirodzeným svetlom, je teda normálne, že únavu cítime na jeseň a v zime. Načerpať vitamín D môžete konzumáciou tučných rýb. Možno ale trpíte sezónnym poklesom nálady z dôvodu postupného ubývania prirodzeného svetla. Prírodné ultrafialové lúče stimulujú produkciu endorfínu, čiže hormónu šťastia. Na jeseň nám ale obvykle začnú chýbať. Pochmúrna nálada väčšinou začína v októbri, ale rovnako ako príde, tak aj v marci odíde. Sú však prostriedky, ako sa jej môžeme brániť, napríklad luminoterapiou. 

Pociťujete chronickú únavu? Šesť
Zdroj: Youtube/Carex Health Brands

Chronická únava môže súvisieť aj s nadmerným pitím alkoholu. Ak len výnimočne odmietnete pohár po práci alebo medzi priateľmi, mali by ste s týmto zlozvykom čo najrýchlejšie skončiť. Namiesto toho si dajte pohár ovocnej šťavy. "Kvalita spánku sa prirodzene zhoršuje s vekom. Čím sme starší, tým sme citlivejší na alkohol. Ten síce pomáha zaspať, ale potom je spánok ľahší a prerušovaný," uzatvára Adrienová. 


Galéria

Ilustračné foto

Nástroje k článku


AUTOR: © Zoznam/np ZDROJ: ČTK

Nahlásiť chybu

Tagy

Najčítanejšie články