Štvrtok28. marec 2024, meniny má Soňa, zajtra Miroslav

Vedci objavili funkciu ďalšieho génu pri rakovine prsníka

BRATISLAVA - Vedci zistili, prečo ženy so zmutovanou formou génu BRCA1, podstupujú vyššie riziko rakoviny prsníka. Odborníci sú presvedčení, že nové zistenia môžu prispieť k výskumu liečby.

Podľa štúdie, ktorú v nedeľu publikovala webová stránka magazínu Nature Genetics, hrá významnú úlohu pri rakovine prsníka gén PTEN. Vedci dlho verili, že gén BRCA1 za normálnych okolností napráva poškodenia ostatných génov. Ak nie je v poriadku, poškodenia môžu zapríčiniť rakovinu. Presnejšie okolnosti tohto procesu sú však nejasné.

Podľa novej štúdie vedci našli dôkaz, že pri rakovine prsníka spojenej s mutáciou BRCA1, je gén PTEN často poškodený. Ide o súbor chemických vrstiev, ktoré vedú k zhubným nádorom. Toto je "pravdepodobne hlavný spôsob", akým poškodenia v géne BRCA1 môžu spôsobiť rakovinu prsníka, uviedol Dr. Ramon Parsons z univerzity v Columbii.

Gén PTEN objavili vedci asi pred desiatimi rokmi a majú o ňom dostatok informácií. Poznajú aj chemickú cestu, ktorá sa aktivizuje v prípade, že PTEN je nefunkčný, uviedol Parsons. Podľa jeho vyjadrení farmaceutické spoločnosti testujú medikamenty, ktoré majú liečiť nádory prerušením týchto chemických vrstiev a dosiahli už niekoľko pozitívnych výsledkov.

Rakovina prsníka spojená s génom BRCA1 je vo všeobecnosti agresívnou formou rakoviny a poskytuje len malé vyhliadky na vyliečenie. Gény BRCA1 a BRCA2 sú zodpovedné za približne 15 percent prípadov rakoviny prsníka.