Piatok29. marec 2024, meniny má Miroslav, zajtra Vieroslava

Vedci prišli so skvelým objavom: Táto "maličkosť" by mohla zachrániť ľudstvo pred superbaktériami

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: SITA)

LONDÝN - Druh hmyzu, ktorý sa nazýva bzučivka zelená, by podľa vedcov z britskej univerzity Swansea mohol pomôcť s bojom proti určitým typom baktérii, napísala agentúra Reuters. Odborníci zistili, že niektoré molekuly, ktoré sa nachádzajú v sekréte bzučivky, ničia veľmi odolné baktérie ako napríklad multirezistentný zlatý stafylokok (MRSA), ktorý je imúnny voči niektorým antibiotikám.

Vedci hovoria o revolučnom objave: Nevyliečiteľní pacienti sa uzdravujú, porazíme rakovinu?!

Bzučivka zelená, ktorá ma prezývku biologický nôž, je v medicínskom prostredí známa už dlho. Jej larvy sa totiž používali na čistenie infikovaných rán. "Z počutia a predchádzajúcich výskumov vieme, že larvy zabíjali baktérie v ranách," vysvetľuje Yamni Nigamová, ktorá je hlavnou bádateľkou v tomto výskume.

Nigamová uviedla, že vedci odobrali vzorky výlučkov lariev rôzneho druhu a skúmali ich za rôznych podmienok. Okrem iného sledovali interakciu výlučkov a baktérií. Výsledky nasvedčujú tomu, že sekrét lariev bzučivky zelenej dokáže bojovať s rezistentnými baktériami, povedala Nigamová.

Sekrét vedci získavajú tým, že niekoľko sto lariev ponoria cez noc do nádoby so sterilnou vodou. Druhý deň larvy odfiltrujú a tekutiny je viac než predtým. Sú v nej antibakteriálne výlučky.

Vedci sa teraz snažia zistiť presné chemické zloženie molekuly, ktorá bojuje s baktériami. Až ho budú poznať, chcú molekulu vyrobiť v laboratóriu a skúmať, ako reaguje na rôzne baktérie. Nigamová dúfa, že by výskum mohol slúžiť na vývoj nového antibiotika. Molekula má už aj meno - seraticin.

Viac o téme: Antibiotiká