Piatok19. apríl 2024, meniny má Jela, zajtra Marcel

V našej galaxii objavili vesmírne "monštrum": A stále rastie!

Vesmírny gigant
Vesmírny gigant (Zdroj: ESO)

BERLÍN - Astronómovia objavili doteraz najväčšiu hviezdu, aká kedy bola pozorovaná v našej galaxii Mliečnej dráhe. Objekt vo vývojovej fáze protohviezdy je teraz približne 500-krát hmotnejší než Slnko a stále rastie. Časom sa však scvrkne asi na pätinu svojho terajšieho objemu, teda na stonásobok nášho Slnka, informovala agentúra DPA s odvolaním sa na Európske južné observatórium (ESO).

Protohviezda či prahviezda je vývojové štádium hviezdy po tom, čo sa materská hmlovina začne zmršťovať, ale predtým, než vznikne výsledná hviezda. "Tieto hviezdy sú nielen vzácne, ale ich zrod sa odohráva extrémne rýchlo a ich detstvo je krátke. Nález tak masívneho objektu v tak skorom štádiu vývoja je teda mimoriadny výsledok," uviedol astrofyzik Jan Bolte z Technickej univerzity v Berlíne.

Astronómovia pozorovali hviezdneho giganta pomocou obrieho teleskopu Alma umiestneného v čílskej púšti Atacama.

Vedci si od objavu sľubujú nové poznatky o vzniku megahviezd. Protohviezdy najskôr pohlcujú všetko, čo im príde do cesty, ale v ďalšej fáze sa začnú hmoty zbavovať a dávajú vzniknúť napríklad planétam.

Novoobjavená prahviezda sa podľa ESO nachádza v Spitzerovej temnej hmlovine, ktorá je od Zeme vzdialená približne 11 tisíc svetelných rokov a ľudským okom je zo Zeme neviditeľná, dodal Bolte.

Mliečna dráha meria v priemere približne 100 tisíc svetelných rokov.