Štvrtok18. apríl 2024, meniny má Valér, zajtra Jela

Jedinečná vesmírna udalosť: Slnko začalo s výmenou svojich pólov!

(Zdroj: nasa)

WASHINGTON - Slnko je nielen stredobodom našej slnečnej sústavy, ale tiež častokrát aj centrom pozornosti vedcov. Tentokrát sa ich zrak upiera na fenomén, ktorý sa cyklicky opakuje každých 11 rokov a stále je zahalený rúškom tajomstva. V najbližších mesiacoch totiž príde na Slnku k výmene pólov a podľa najnovších údajov tento prechod už dokonca započal.

Výmena magnetických pólov sa očakáva v najbližších troch až štyroch mesiacoch, čo môže viesť k zmenám v našich klimatických podmienkach, vzniku búrok a narušeniu činnosti satelitov. Táto solárna udalosť sa deje len raz za 11 rokov, a to práve vtedy, keď je slnečný cyklus na svojom maxime.

Počas tohto vrcholu, ktorý sprevádzajú výbuchy solárnej energie, sa môže zvýšiť množstvo kozmického a UV žiarenie prichádzajúceho na Zem, čo zvykne ovplyniť napríklad rádiové spojenie a podľa portálu dailymail.co.uk aj teplotu planéty. Žiadna apokalypsa sa však neočakáva.

"Vyzerá to tak, že nie sme viac ako tri až štyri mesiace od úplného obrátenia pólov. Táto zmena bude mať dominový dopad na celú slnečnú sústavu," uviedol solárny fyzik Dr. Todd Hoeksema zo Stanfordskej univerzity pre NASA Science.

V preklade to znamená, že sa bude postupne oslabovať magnetické pole na slnečných póloch, potom zmizne a zase sa objaví s opačnou polaritou. Severný pól údajne už začal s premenou a čoskoro sa k nemu pridá aj južný.

Ostatné slnečné maximum sa odohralo v roku 2000 a vedci z NASA predpokladali, že ďalšie príde v 2011 alebo 2012. Fyzici v tej dobe tiež varovali, že by malo byť najsilenejšie zo všetkých.

Vedci z Wilcox Solar Observatory študujú slnečné magnetické pole od roku 1976, počas ktorých boli svedkami troch výmen. Ani tohtoročná zmena nie je výnimkou a sú pripravení zverejniť nové údaje, akonáhle príde k ďalšiemu vývoju.