Streda24. apríl 2024, meniny má Juraj, zajtra Marek, Marko, Markus

Vesmírne divadlo sa blíži: Takto vyzerá "apkalyptická" kométa storočia!

(Zdroj: YouTube)

WASHINGTON - Hubblov vesmírny teleskop vydal nedávno detailnejšie zábery "kométy storočia", ktorá by pri jesennom prelete medzi Slnkom a Zemou mala byť najsvetelnejšou kométou viditeľnou voľným ľudským okom za posledných najmenej 50 rokov. Prekonať má dokonca aj žiaru Mesiaca v splne a v najlepšom prípade by mohla byť vidieť aj za bieleho dňa.

Kométa C/2012 S1 (ISON) sa má podľa výpočtov astronómov priblížiť na 1,9 milióna kilometrov k Slnku - tento bod dosiahne koncom novembra v rýchlosti 684 tisíc kilometrov za hodinu. Na oblohe bude ale viditeľná už od októbra, a to až do januára budúceho roka.

Americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) zostavil z dostupných snímok urobených za zhruba tri štvrte hodiny opakujúcu sa niekoľkosekundovú sekvenciu, aby si záujemcovia urobili o nej jasnejšiu predstavu.

Kométu tvorí zmes zľadovateného plynu a prachu, ktorá sa pri prelete okolo Slnka dostatočne zahreje na to, aby bola viditeľná.

Kométu objavili ruskí amatérski astronómovia Vitalij Nevskij a Arťom Novičonok na CCD snímkach zhotovených reflektorom projektu International Scientific Optical Network (ISON) na observatóriu v blízkosti ruského Kislovodska nad ránom 21. septembra 2012. Ich objav potvrdili pozorovania astronómov v USA.

Dráha kométy je veľmi podobná dráhe inej kométy, ktorá okolo Zeme preletela v roku 1680 a ktorá bola taktiež viditeľná aj za dňa. Vedci dokonca špekulujú, že tieto dve kométy môžu pochádzať z jedného materského telesa.