Piatok19. apríl 2024, meniny má Jela, zajtra Marcel

Objavili vesmírny systém vhodný pre život: Iba 22 svetelných rokov od Zeme!

(Zdroj: universetoday.com)

MYS CANAVERAL - Americkí vedci vo vzdialenosti 22 svetelných rokov od Zeme objavili systém s najmenej šiestimi planétami, z ktorých tri sú v takzvanej obývateľnej zóne. Dnes o tom informovala agentúra Reuters. Obývateľná zóna je oblasť okolo hviezdy, v ktorej sú podmienky vhodné pre výskyt života.

"Toto je prvýkrát, kedy boli objavené tri planéty, ktoré túto zónu obiehajú v rovnakom systéme," uviedol vo vyhlásení astronóm Paul Butler z washingtonského vedeckého inštitútu Carnegie (CIW).

Spomínaný planetárny systém vedci poznajú už z minulosti. Doteraz sa ale domnievali, že hviezdu označovanú ako Gliese 667C obieha trojica planét. Z predchádzajúcich pozorovaní zaradili jednu z planét do obývateľnej zóny, kde teploty umožňujú výskyt vody v kvapalnom skupenstve. Táto planéta a jej dve novoobjavené príbuzné sú väčšie ako Zem a menšie ako Neptún.

Nový objav podľa vedcov zvýšil šance na nájdenie planéty typu Zeme, kde sú podmienky vhodné pre vývoj života.

"Namiesto sledovania desiatich hviezd, aby sme našli jedinú potenciálne obývateľnú planétu, môžeme teraz hľadieť na jedinú hviezdu, kde máme šancu nájsť niekoľko takých planét," vyhlásil astronóm Rory Barnes z Washingtonskej univerzity.

Vedci svoje poznatky o Gliese 667C prehodnotili na základe nových pozorovaní a opätovnej analýzy dostupných dát. Z nich vyplýva, že systém má najmenej šesť planét, ale odborníci nevylučujú existenciu siedmej. Navyše sa ukázalo, že ďalšie dve planéty sa pohybujú na okraji obývateľnej zóny, takže by tiež mohli mať podmienky vhodné pre život.

Hviezda sa nachádza v relatívnej blízkosti Zeme, od ktorej ju delí 207 biliónov kilometrov. Ide o červeného trpaslíka, ktorý má tretinovú veľkosť Slnka a ktorý je najmenšou hviezdou systému trojhviezdy v súhvezdí Škorpióna.