Pondelok29. apríl 2024, meniny má Leo, Lea, zajtra Anastázia

Vesmír odhalil svoje tajomstvá: Je čas nájsť mimozemský život!

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: ESO)

WASHINGTON - Vzhľadom na stále nové objavy planét podobných Zemi v našej galaxii by ľudstvo podľa vedcov malo začať plánovať ďalšie kroky v snahe hľadať vzdialený mimozemský život. Nedávne oznámenie nálezu troch ďalších potenciálne obývateľných planét - Kepler-62e, Kepler-62f a Kepler-69c - totiž naznačuje, že vesmír je plný svetov schopných podporovať život, ako ho poznáme.

Vedci sa podľa serveru Space.com domnievajú, že dozrel čas postúpiť od jednoduchého objavovania k podrobnejšiemu skúmaniu a charakterizácii sľubných vzdialených planét. Čo je úloha, ktorá bude vyžadovať nové a oveľa mocnejšie nástroje.

"Naozaj chcete získať svetlo z týchto planét, aby ste zistili - to znamená získať údaje, nie len usudzovať -, či na týchto planétach je voda, ba dokonca známky života," hovorí Lisa Kalteneggerová z Astronomického ústavu Maxa Plancka. Kalteneggerová je členkou tímu, ktorý objavil planéty Kepler-62e a f.

Ako ukazujú ich názvy, tri novo zistené planéty boli odhalené vďaka Keplerovi, plodnému vesmírnemu teleskopu NASA, ktorý od svojho vypustenia v marci 2009 už zaznamenal viac než 2700 potenciálnych cudzích svetov. Zatiaľ ich potvrdili len 122, ale vedci zapojení do tohto programu očakávajú, že sa ich potvrdí vyše deväťdesiat percent.

Misia Kepler, na ktorú vyčlenili 600 miliónov dolárov, má za úlohu zistiť, ako bežné sú v našej galaxii, Mliečnej dráhe, planéty podobné Zemi. Pozorovania naznačujú, že naša domovská planéta nemusí byť ničím zvláštnym.

Astronómovia napríklad nedávno využili Keplera k odhadu, že šesť percent z približne 75 miliárd červených trpaslíkov - hviezd menších a menej jasných než Slnko - má podľa všetkého okolo seba obývateľné, Zemi podobné planéty. To predstavuje minimálne 4,5 miliardy cudzích Zemí, z ktorých najbližšia môže byť len 13 svetelných rokov ďaleko.

"V mnohých smeroch je Kepler priekopníkom. Pátra hlboko v galaxii, aby zistil, aká je frekvencia výskytu planét podobných Zemi, a ukázal, že k nájdeniu je veľa planét. A to je vynikajúce," povedal hlavný vedecký bádateľ misie Kepler William Borucki.

"A teraz prídu nové misie a prinesú nám viac informácií o týchto planétach," uviedol ďalej Borucki a zmienil sa pritom o takých projektoch NASA, ako je Transiting Exoplanet Survey Satellite, ktorý započne vypustenie satelitu v roku 2017 a ktorého cieľom bude pátrať po blízkych cudzích svetoch.

Borucki a ďalší odborníci sa nedočkavo tešia, až sa budú môcť pozrieť na atmosféry exoplanét, pretože plyny, z ktorých sú zložené, môžu veľa odhaliť o potenciáli týchto planét, pokiaľ ide o život. Nález oxidu uhličitého, vody a kyslíka by napríklad mohol podporiť obývateľnosť planéty, avšak zaznamenanie mimoriadne zložitých zlúčenín by po celom svete vyvolalo senzáciu.

"Keď tam budú freóny, myslím, že je to jasné. Očividne tam bude život," povedal Borucki. Na skúmanie vzduchu exoplanét bude podľa neho nutné blokovať žiarenie ich materských hviezd, ktoré sú miliardukrát jasnejšie než samy planéty. To je trochu skľučujúca úloha, ale nie nemožná.