Sobota11. máj 2024, meniny má Blažena, zajtra Pankrác

Zem je úžasná a 8-miliónová planéta: Viete prečo?

V mori môžete nájsť aj takútu psychedelickú rybu
V mori môžete nájsť aj takútu psychedelickú rybu (Zdroj: SITA)

WASHIGTON - Na našej planéte je viac než 8,7 milióna živočíšnych a rastlinných druhov, z ktorých 6,5 milióna sa vyvinulo na zemi a 2,2 milióna vo vodnom prostredí. Vyplýva to z doposiaľ najpresnejšie vykonaných vedeckých odhadov, ktoré v utorok zverejnil americký časopis PLoS Biology.

Podľa novej štúdie vedci z existujúcich druhov zatiaľ objavili len zhruba štvrtinu; k posledným objavom patrila napríklad psychedelicky sfarbená rybka, miniatúrna jašterica alebo slepý humrík žijúci na dne oceánu. Ale mnoho objavov na nás čaká vo vlastných záhradkách, tvrdia vedci, ktorých dnes cituje agentúra AP.

"Sme naozaj dosť nevšímaví k rozmanitosti a farebnosti tejto úžasnej planéty," povedal spoluautor štúdie, kanadský profesor biológie Boris Worm. "Mali by sme tieto zázraky ukázať väčšiemu počtu ľudí, pretože skutočne dokážu zmeniť spôsob vnímania miesta, ktoré obývame," dodal.

Kým niektorí vedci i laici môžu spochybňovať, či vôbec potrebujeme poznať počet prírodných druhov, iní si myslia, že to dôležité je. Doteraz neobjavené druhy môžu mať užitočné vlastnosti, ktoré by mali byť objavené, než vymiznú z planéty, povedal AP slávny harvardský biológ Edward O. Wilson, ktorý sa na štúdii nepodieľal. Niektoré z moderných liekov napríklad pochádzajú z nezvyklých rastlín a zvierat.

"Nepoznáme prínos (týchto druhov) pre ľudstvo, ktorý potenciálne môže byť ohromný," povedal Wilson. "Ak máme pokročiť v lekárskej vede, potom potrebujeme poznať, čo je v životnom prostredí," dodal.

Biológovia už dlho vedia, že druhov na Zemi je viac, než sa zdá. Ich počet odhadovali na čokoľvek medzi tromi až stovkou miliónov druhov. Spresniť toto číslo je neľahké. Worm a jeho kolega Camilo Mora z Havajskej univerzity využili matematický model zahŕňajúci okrem iného aj rýchlosť nových objavov, na základe ktorého došli k svojmu údaju, ktorý stanovuje počet druhov na takmer 8.8 milióna.

Živočíšne druhy podľa nich predstavujú 7,8 milióna, húb je 611-tisíc druhov a rastlín len 300-tisíc druhov. Ich odhady pripúšťajú chybu o 1,3 milióna, čo by stanovilo rozmedzie v počte existujúcich druhov na zhruba 7,5 až 10,1 milióna.

A zatiaľ čo sa vedci, objavujúci nové druhy, potápajú na dná morí či oceánov, "mnohé z doposiaľ neobjavených druhov môžu byť doslova v našich vlastných záhradkách", povedal Mora.

Z 1,9 milióna doteraz objavených druhov zatiaľ bolo len asi 1,2 milióna zapísaných do online Encyklopédie života (EOL); rozsiahleho medzinárodného projektu snažiaceho sa zaznamenať všetky prírodné druhy.

"Ak je odhad viac ako 8,7 milióna správny, potom sú to brutálne počty," povedal AP výkonný riaditeľ EOL Erick Mata. "To by sme mohli stráviť ďalších 400 rokov len snahou o zdokumentovanie druhov, ktoré obývajú našu planétu."