MOSKVA - Zrútil sa pri druhom pokuse o pristátie. Nikto neprežil. Tragédia v ruskej Amurskej oblasti odhalila desivú realitu – staré, opotrebované lietadlá naďalej brázdia ruské nebo, hoci ich technický stav je kriticky nevyhovujúci.
Zlyhanie techniky či ľudskej posádky? Pravdepodobne oboje
Vo štvrtok doobeda sa v zalesnenej časti pri meste Tynda zrútil dopravný lietadlový veterán – Antonov An-24, známy pod prezývkou „lietajúci traktor“. Na palube bolo 49 ľudí vrátane šiestich členov posádky. Gubernátor Amurskej oblasti Vasilij Orlov tragédiu potvrdil s tým, že trosky sa našli približne 16 kilometrov od letiska. Všetkých 49 životov vyhaslo
Lietadlo z čias Brežneva. A stále lietalo
Znie to ako vtip, no tento konkrétny stroj bol vyrobený ešte v roku 1976. Teda v čase, keď Sovietsky zväz zažíval svoje "najlepšie" roky pod vedením Leonida Brežneva. A hoci sa už dávno mal nachádzať v múzeu, certifikát letovej spôsobilosti mu v roku 2021 predĺžili až do roku 2036.
Dôvod? Rusi jednoducho nemajú za tieto stroje náhradu. Od roku 2018 mal tento konkrétny kus evidované štyri závažné technické poruchy, no aj tak pokračoval v prevádzke.
Druhý pokus o pristátie. A posledný
Podľa dostupných informácií sa An-24 pokúsil pristáť na letisku v Tynde, no neuspel. Pri druhom pokuse nastala katastrofa. Ruské záchranné jednotky už pracujú s verziou, že haváriu spôsobila chyba posádky pri pristávaní v zhoršenej viditeľnosti. Lenže britská stanica BBC upozorňuje, že za pádom môže byť aj zlyhanie techniky, čo by pri stave tohto lietadla nebolo prekvapivé.
Zavreté fabriky, opotrebované stroje a žiadne nové lietadlá
Telegramový kanál Astra upozornil na ďalší znepokojujúci fakt – stroje typu An-24 a An-26 čelili v posledných rokoch častým technickým poruchám, a to aj preto, že v Rostove na Done zavreli fabriku na opravu motorov. Opravy sa teda nielen predražujú, ale aj odďaľujú.
Letecká spoločnosť Angara má stále v prevádzke desať strojov An-24. A podľa agentúry Reuters sa približne stovka týchto lietadiel mala vyradiť už v roku 2024, no dopravcovia ich snažia držať vo vzduchu čo najdlhšie, pretože náhrada neexistuje.
Nádej v oblakoch? Možno po roku 2027
Aká budúcnosť čaká ruské regionálne linky? V hre je nové lietadlo Ladoga, ktoré má nahradiť opotrebované Antonovy. No podľa správ bude jeho sériová výroba spustená najskôr v roku 2027. Dovtedy tak Rusi pokračujú v riskantnej hre so životmi pasažierov.