Piatok26. apríl 2024, meniny má Jaroslava, zajtra Jaroslav

Vedci hlásia veľký úspech: Nová protilátka funguje proti všetkým obávaným mutáciám KORONAVÍRUSU!

Pľúcne tkanivo myší. Vľavo po použití protilátky, vpravo bez liečby. Zobraziť galériu (2)
Pľúcne tkanivo myší. Vľavo po použití protilátky, vpravo bez liečby. (Zdroj: České centrum pro fenogenomiku, ÚMG AV ČR, BIOCEV)

ČESKÉ BUDĚJOVICE/ PRAHA - Dvojitá protilátka, ktorú nedávno úspešne otestovali českí vedci, je účinná voči britskej, juhoafrickej aj brazílskej mutácii koronavírusu. Štúdiu o objave vo štvrtok zverejnil prestížny časopis Nature.

Českí lekári: Ivermektín nepoužívame, tento overený liek je na KORONAVÍRUS oveľa účinnejší!

Protilátku vyvinuli výskumníci z biomedicínskeho výskumného ústavu vo švajčiarskej Bellinzone, vedci v Biologickom centre Akadémie vied ČR majú na starosti jej testovanie. O zdarnom otestovaní protilátky centrum informovalo už na sklonku januára.

Na vývoj dvojitej protilátky švajčiarski vedci využili rôzne protilátky z krvi pacientov, ktorí prekonali covid-19. Prirodzené protilátky sa bežne využívajú pri liečbe choroby, podľa vedcov ale ich veľkou slabinou je, že proti nim vírus SARS-CoV-2 získava rýchlo odolnosť. Vedci preto spojili dve prirodzené protilátky do jednej molekuly - takzvaná bišpecifická protilátka vďaka tomu cieli na dve rôzne miesta súčasne, čo bráni vírusu uniknúť aj mutovať. V budúcnosti by podľa odborníkov mohla nahradiť drahú zmes protilátok a pomôcť aj v chudobnejších krajinách sveta.

Nově vyvinutá protilátka zabírá na všechny hlavní mutace koronaviru, ověřili čeští vědci! ☣ Mezinárodní tým vědců...

Uverejnil používateľ Biologické centrum AVČR Štvrtok 25. marca 2021

Úspech u všetkých dominaných mutácií

"Vieme, že naša protilátka funguje na všetky tri dominantné mutácie vírusu - britskú, juhoafrickú aj brazílsku. Na základe štruktúrnych modelácií možno predpokladať, že bude účinná aj na ďalšie minoritné mutácie," uviedol k aktuálnemu objavu výskumník Daniel Růžek, ktorý predklinickú štúdiu viedol. To, že protilátka pôsobí proti britskej mutácii, bolo známe už v januári. Podľa vedca je nepravdepodobné, aby vírus novo zmutoval na oboch miestach, kam nová protilátka mieri, a súčasne dokázal byť plne virulentný. Výskumníci už predtým uviedli, že protilátka môže byť využitá ako pre liečbu nakazených ľudí, tak aj v podobe očkovania.

Súčasná štúdia podľa zástupcov BC tiež zmieňuje, že sa koronavírus voči štandardným monoklonálnym protilátkam stal v laboratóriu odolný počas dvoch dní. Rýchlosť vraj vedca prekvapila. Proti dvojitej protilátke však doteraz zmutovať nedokázal. Daniel Růžek už predtým uviedol, že látka je pripravená na začatie klinických testov u ľudí. Kedy do klinickej štúdie zamieri, okrem iného závisí aj od jednania s investormi.

Ilustračné foto  (Zdroj: Getty Images)

Vedci na testovanie využili špeciálne upravené myši citlivé na infekciu spôsobenú SARS-CoV-2. Tieto zvieratá pripravili výskumníci v Českom centre pre fenogenomiku (CCP), ktoré je súčasťou centra Biocev vo Vestci pri Prahe. Na výskume bišpecifickej protilátky okrem vedcov zo Švajčiarska a Česka spolupracujú aj odborníci zo Spojených štátov, Talianska a Švédska.

Viac o téme: MutáciaCovid-19Koronavírusm protilátka