Piatok3. máj 2024, meniny má Galina, zajtra Florián

Návrh odstraňujúci billboardy je zlý a škodlivý, tvrdí Chren

Martin Chren
Martin Chren (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA – Novela cestného zákona, ktorou chce podpredsedníčka NR SR Renáta Zmajkovičová (Smer-SD) obmedziť billboardy pri cestách, je podľa Martina Chrena (SaS) zlá, škodlivá a v niektorých ustanoveniach je v rozpore s ústavou.

Ako uviedol Chren v rozprave k zákonu, o ktorom rokoval parlament na záver jedenásteho dňa 7. schôdze, návrh Zmajkovičovej likviduje celý segment podnikania. Bude mať negatívny dopad na rozpočet samospráv i štátu. „Je pripravený bez znalosti problematiky. Je škodlivý, lebo poškodzuje veľkú skupinu subjektov práva,“ povedal Chren.

Návrh je podľa Chrena pripravený povrchne. Súhlasí s bojom s načierno umiestnenými bilboardmi ale podľa neho stavebný zákon pozná spôsoby ako to dosiahnuť. Upozornil, že v doložke vplyvov je napísané, že sa nepredpokladá negatívny vplyv na podnikateľské prostredie a zamestnanosť. „Toto nie je pravda. Ak sa 20 rokov rozvíja odvetvie podnikania a potom má byť vygumované, určite neplatí, že nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie. Išlo by o likvidáciu 95 percent propagačných zariadení, došlo by k prepúšťaniu, zníženiu príjmov do štátneho rozpočtu a rozpočtu miest a obcí. Zaniklo by 25 000 reklamných zariadení, ktorých hodnota je 100 miliónov eur,“ vyhlásil Chren.

Poslanca za SaS v kritike podporil aj Tibor Hrnčiar (Most-Híd), ktorý je zároveň primátorom Martina. Podľa neho je to likvidačná novela pre jedno odvetvie biznisu. Zdôraznil, že ak je problém v mestách s reklamou, tak je to pre neschopnosť samospráv sa s tým vyrovnať. „Vo väčšine miest problém s propagačnými nosičmi neexistuje,“ uviedol. Podľa neho v Martine by po prijatí zákona boli odstránené všetky nosiče s informáciami o dianí v meste, odstránené budú nosiče s informáciami o športových a kultúrnych podujatiach. Hrnčiar tvrdí, že Martin po schválení zákona stratí na nájomnom 6 276 eur. Bude musieť vybudovať prístrešky na zastávkach autobusov, čo stojí 8 000 eur za kus, spolu v Martine 270 000 eur. Servis týchto prístreškov by stál ročne 21 500 eur.

Zmajkovičová predpokladala tlaky billboardových spoločností cez opozíciu. „Dnes bol Chren ich hovorcom,“ povedala na záver rozpravy. Uviedla, že novelou zákona sleduje bezpečnosť cestnej premávky a čisté Slovensko. „Niektoré krajiny obmedzili vonkajšiu reklamu a niektoré ju zakázali,“ povedala, pričom uviedla, že je to tak napríklad na Novom Zélande či v Belgicku.

Zmajkovičová chce, aby billboardy boli mimo miest a obcí vzdialené od ciest najmenej 250 metrov a v mestách a obciach minimálne 80 metrov. Oznámila však, že je pripravená prijať, aby sa jej návrh v druhom čítaní zmenil pozmeňujúcimi návrhmi. O tom, či návrh prejde do ďalšieho legislatívneho procesu, rozhodnú poslanci v piatok.

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu