Piatok29. marec 2024, meniny má Miroslav, zajtra Vieroslava

Vedci v laboratóriu úplnou náhodou vyriešili jeden z najväčších problémov ľudstva

Vedec vysvetľuje, ako enzým pracuje Zobraziť galériu (3)
Vedec vysvetľuje, ako enzým pracuje (Zdroj: Youtube/News Center)

PORTSMOUTH - Ak sa výsledky výskumu vedcov publikované v časopise Proceedings of the National Academy of Sciences podarí presadiť v praxi, enviromentálni aktivisti a výrobcovia plastových produktov by mohli konečne nájsť spoločnú reč. Problém s likvidáciou plastového odpadu by sa totiž mohol stať minulosťou.

K pozoruhodnému objavu sa úplnou náhodou dopracoval vedecký tím z univerzity v Portsmouthe na čele s Harrym Austinom. Briti v podstate rozpracovali štúdiu japonských vedcov, ktorí v roku 2016 potvrdili existenciu baktérie schopnej požierať plasty. Jej pôsobením vznikajú z odolného plastu dve neškodné látky - kyselina tereftalová a etylénglykol. "Skúšali sme potvrdiť všetky tieto výsledky a šťastena stála pri nás viac, ako kedykoľvek predtým. Náhodou sa nám totiž podarilo vytvoriť aktívnejšiu verziu tohto enzýmu," nadchýna sa člen tímu John McGeehan.

VIDEO Vedci skúmali oceán a zostali zhrození: Veľká hrozba pre ľudstvo aj živočíchy

Počas analýzy štruktúry enzýmu totiž výskumníci mierne vylepšili časť, ktorá sa podieľa na plastickej digescii (trávenie). Tým sa zvýšila schopnosť enzýmu likvidovať PET (Polyethylentereftalát) a zároveň sa aktivovala schopnosť rozložiť aj jeho chemický analóg známy ako PEF (Polyethylene Furanoate). "Tento neočakávaný objav naznačuje, že existuje priestor na ďalšie zlepšenie štruktúry týchto enzýmov, čo nás viac priblížilo k recyklačnému riešeniu plastového odpadu," vyhlásil McGeehan.

Vedci v laboratóriu úplnou

Plasty, ktoré začali vo veľkej miere zasahovať do všetkých odvetví nášho života, zaznamenali svoj najväčší boom v 60. rokoch minulého storočia. Vtedy ešte nikto nepredpokladal, že o pár desaťročí sa z týchto výrobkov stane obrovský ekologický problém znečisťujúci oceány.

Vedci v laboratóriu úplnou
 (Zdroj: YouTube)

Výsledky štúdie sú vo vedeckom svete prijaté s nadšením. Všetci poznamenávajú, aké by bolo skvelé, keby mohli byť plasty likvidované týmto spôsobom šetrným k životnému prostrediu a nemuselo by dochádzať k ich spaľovaniu. "Vyvíjajúce sa enzýmy na likvidáciu plastov musia byť v záujme zachovania života na našej planéte prioritou," zhodli sa experti.

Viac o téme: PlastyZnečistenieVedecký objav