Štvrtok18. apríl 2024, meniny má Valér, zajtra Jela

Vedci zistili, ako zastaviť starnutie: Zničením buniek vedia predĺžiť život o štvrtinu!

Ilustračné foto (Zdroj: thinkstock)

ROCHESTER – Tajomstvo večného života trápi nielen ženy po zenite, ale už dlhé storočia fascinuje aj vedeckú obec. Vyzerá to tak, že odpoveď je na dosah, vedcom z kliniky Mayo v Rochestri sa podarilo predĺžiť život myší až o 25 percent! Nejde však len o estetickú stránku veci, metóda, ktorú experti z Minnesoty použili, by mala pomôcť aj pri liečbe zeleného zákalu, artritídy či ochoreniach srdca.

Na všetko sa pritom prišlo náhodou popri výskume rakoviny, keď vedúci výskumného tímu Jan van Deursen, molekulárny biológ z kliniky Mayo, skúmal neprirodzene rýchlo rastúce nádory u starších myší. Zistil, že ak sa zdravé bunky oddelil od tých, ktoré už starli, ranné symptómy staroby sa neukázali. „Narazil som na niečo naozaj veľmi zaujímavé,“ vzrušene vysvetlil Deursen, ktorý svoje poznatky prvýkrát publikoval v roku 2011.

Vedci zistili, ako zastaviť
 (Zdroj: SITA)

Deursen ďalej opísal, v čom spočíva jeho metóda spomaľovania staroby. Ide jednoducho o odobratie konkrétneho typu buniek z tela objektu, túto metódu si už osvojili aj na klinike pre výskum starnutia v Buck Institute. Spoločne s Nathanielom Davidom, ktorý pre projekt získava financie, už títo experti určili, aké lieky môžu bunky spôsobujúce starnutie zabíjať, zatiaľ však len u laboratórnych zvierat.

„Predlžovanie života sa u myší dosiahlo desiatkami rôznych spôsobov, zmenou stravy či kŕmením drogami. Vieme, že existuje veľa spôsobov, ako to spraviť, no tento je nový,“ hovorí Steven N. Austad, šéf oddelenia biológie na Alabamskej univerzite. Bunky začínajú starnúť vtedy, keď sa prestanú množiť. „Sú to bunky, ktoré neumierajú, no sú tam a nič nerobia, okrem toho, že produkujú molekuly, ktoré poškodzujú tkanivá,“ vysvetľuje Austad.

Zachráni nás pred rakovinou
 (Zdroj: thinkstock.com)

Vďaka genetickému inžinierstvu sa podarilo vytvoriť akoby plemeno myší, ktorých zdravé bunky selektívne ničia akúkoľvek bunku vytvárajúcu biomarker starnutia. Keď mali myši 12 mesiacov, čo zodpovedá asi 45 rokom u človeka, dostali injekčne liečivo, ktoré zničilo označené bunky. Tieto myši potom ostali zdravšie dlho a navyše, rakovina sa u nich rozvíjala pomalšie. Tento spôsob sa nedá aplikovať aj na ľudí, no rozhodne pomôže ďalšiemu výskumu.

Viaceré farmaceutické spoločnosti sa rozhodli preskúmať rôzne aspekty výsledkov tohto prevratného výskumu. Ak by sa totiž dali cielene odstraňovať bunky, znamenalo by to veľký pokrok v liečbe viacerých chorôb. Niektorí vedci sa dokonca rozhodli vrátiť ku svojim starším projektom, ku ktorým im chýbal kľúč v podobe týchto povzbudzujúcich záverov. Ľudstvo sa tak zrejme môže v najbližších rokoch tešiť na množstvo prevratných objavov, ako informovala stránka TechnologyReview.com.

Čoraz viac ľudí je