Tento nový vynález reprezentuje Slovensko: Vyskúšali sme prvý terénny elektromobil | Topky.sk

°C

Piatok, 22. november 2019. Meniny má Cecília, zajtra Klement.

Tento nový vynález reprezentuje Slovensko: Vyskúšali sme prvý terénny elektromobil

Ing. Martin Bugár, PhD.
Ing. Martin Bugár, PhD.
Zdroj: Jan Zemiar
11.01.2016 08:01

BRATISLAVA - Slovensko sa ako stredoeurópska automobilová veľmoc môže popýšiť ďalším originálnym vynálezom na štyroch kolesách. Pohybuje sa rýchlo, nehlučne a bez toho, aby znečisťoval životné prostredie. Reč je o prvej elektrickej bugine z dielne študentov aplikovanej mechatroniky so zameraním na automobily a elektromobily na Slovenskej technickej univerzite v Bratislave.


„Neprodukuje žiadne spaliny a zvláda aj jazdu v lesnom teréne. Vzadu má guľu, za ktorú je možné zapriahnuť napríklad vozík. Bugina by mohla byť prakticky využiteľná aj vo firmách s veľkým areálom na prevoz materiálu,“ povedal o prototype elektrickej buginy Martin Bugár z Fakulty elektrotechniky a informatiky na STU v Bratislave, ktorý vysokoškolský projekt elektromobilu viedol.

Slováci sa opäť postarali o parádny objav: Prvý vedecký dôkaz o alternatívnej medicíne

„Elektrická bugina“, ako originálny elektromobil slovenskí vynálezcovia nazvali, dokáže v priebehu šiestich sekúnd dosiahnuť maximálnu rýchlosť 55 km/h. Jeho technické kúzlo spočíva v jemnej mechanike a kombinácii špeciálneho systému paralelného zapojenia moderného akumulátora s energetickou kapacitou 2,8 kWh v súčinnosti so superkondenzátorovým systémom s výkonom 60 kW. Pri priemernej rýchlosti 30 - 40 km/h vydrží bugina v teréne jazdiť približne šesť hodín, kým sa batéria vybije. Jej samotné nabitie potom trvá zhruba dve až tri hodiny.

Konštruktéri vozidla (František Erdödy a Martin Bugár)
Tento nový vynález reprezentuje
Zdroj: Jan Zemiar

Tento nový vynález reprezentuje
Zdroj: Jan Zemiar

Tento nový vynález reprezentuje
Zdroj: Jan Zemiar

Zhotovenie buginy stálo 6 000 eur

„Málokto si vie predstaviť, koľko maličkostí a práce je za tým,“ hovorí vedúci projektu. Len zhotovenie a súčiastky prvého ľahkého terénneho elektromobilu stáli 6 000 eur, nehovoriac o detailoch, ktoré ešte treba dotiahnuť. „Bugina v prvom rade slúžila na pedagogický účel a výskum, ale keby sme našli investora, chceli by sme s ňou ísť aj do komerčnej sféry. Zatiaľ by sme vedeli vyrábať štyri až päť kusov ročne,“ dodal Bugár, ktorý elektromobil zvykne ukazovať aj nadšeným zahraničným návštevám z iných univerzít.

Slováci prišli so sci-fi nápadom: FOTO Táto čiapka chráni pred elektromagnetickým žiarením

Terénny elektromobil s druhou generáciou elektrického pohonného systému bol prvýkrát úspešne prezentovaný na výstave ELOSYS 2015 v Trenčíne. Vytvorila ho skupina študentov piateho ročníka odboru Aplikovaná mechatronika so zameraním  na automobilovú mechatroniku, ktorá sa rozhodla pokračovať v stavbe vozidiel s elektrickým pohonom vyššej generácie.

Tento nový vynález reprezentuje
Zdroj: Jan Zemiar

Tento nový vynález reprezentuje
Zdroj: Jan Zemiar

„Myšlienka a zámer boli  natoľko zaujímavé, že šesť študentov druhého ročníka inžinierskeho štúdia sa rozhodlo vypracovať diplomové  práce, ktoré sa týkali návrhu koncepcie a systémov elektrického pohonu druhej generácie pre ľahké terénne vozidlo,“ doplnil výskumník.

Tento nový vynález reprezentuje
Zdroj: Jan Zemiar

Tento nový vynález reprezentuje
Zdroj: Martin Bugár

Tento nový vynález reprezentuje
Zdroj: Martin Bugár

Projekt podľa jeho ďalších slov najprv pozostával z fázy teoretického návrhu koncepcie. Boli pri nej využité poznatky z mechaniky, elektroniky, senzoriky, energetiky a iných vedných odborov, ktoré sú v súčasnosti integrované do jedného celku v podobe rýchlo sa vyvíjajúceho odboru s názvom mechatronika.

Tento nový vynález reprezentuje
Zdroj: Martin Bugár

Tento nový vynález reprezentuje
Zdroj: Martin Bugár

A čo dodať na záver? Jazdu na elektrickej bugine sme nakoniec vyskúšali aj my z Topiek. Elektromobil nesklamal ani v kopcovitom teréne a mašinka na hladkej ceste spokojne bzučala. Rozhodne odporúčame!


Galéria

Nástroje k článku



ZDROJ: zhFoto a
VIDEO: Ján Zemiar

Nahlásiť chybu

Tagy

Najčítanejšie články