Študenti strojárstva ukázali najúspornejšie vozidlo v SR a mieria do Rotterdamu! | Topky.sk

°C

Utorok, 10. december 2019. Meniny má Radúz, zajtra Hilda.

Študenti strojárstva ukázali najúspornejšie vozidlo v SR a mieria do Rotterdamu!

Študenti Strojníckej fakulty STU počas prezentácie študentského vozidla s najnižšou spotrebou, ktoré sa zúčastní súťaže Shell Eco-marathon Europe.
Študenti Strojníckej fakulty STU počas prezentácie študentského vozidla s najnižšou spotrebou, ktoré sa zúčastní súťaže Shell Eco-marathon Europe.
Zdroj: SITA
05.05.2014 17:04

BRATISLAVA – Študenti Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity (STU) vytvorili prototyp najúspornejšieho vozidla na Slovensku. Chystajú sa s ním totiž v polovici mája do holandského Rotterdamu na súťaž Shell Eco-marathon.


V uliciach mesta sa tam dve stovky tímov budú snažiť prejsť na futuristických automobiloch čo najdlhšiu vzdialenosť na jeden liter benzínu, nafty či etanolu. Prototyp svojho vozidla dnes slovenskí študenti na Primaciálnom námestí v Bratislave slávnostne ukázali verejnosti.

Na dizajnovom a technickom koncepte prototypu pracovalo 13 študentov od jesene minulého roku. Karosériu a komponenty začali vyrábať vo februári. "Zatiaľ čo minulý rok sme mali hlinkový rám, na ktorom bola vyrobená karoséria, teraz je naša karoséria samonosná. Vyrobili sme len formu, ktorú sme zlepili a vyzerá to tak, že tam žiadny rám nie je," vysvetľuje Daniela Welnitzová, ktorá je kapitánkou študentského tímu FME Racing Team. Do súťaže sa totiž slovenskí študenti strojárstva tento rok zapájajú po druhý raz.

Tím vybrúsil z polystyrénu tvar karosérie a vylaminoval tzv. koryto. Na ňom študenti vyrobili formy karosérie a do nich naukladali uhlíkové tkaniny tak, že výsledkom bola samonosná karoséria. Do karosérie potom vyrezali montážne otvory, otvor pre nastupovanie a povrch nalakovali.

"Ušetrili sme tento rok na váhe aj 20 kilogramov. Mohli sme tak vyrobiť menšie a ľahšie vozidlo," podotýka kapitánka tímu. Vozidlo, s ktorým študenti vyrazia do holandských ulíc, je dlhé približne 2,5 metra a široké a vysoké asi 80 centimetrov. Váhu návrhári nepoznajú. "Nemáme takú, na ktorej by sme vozidlo odvážili, ale predpokladáme, že má 30 až 40 kilogramov (kg)," vraví Welnitzová. Vlani ich auto vážilo 60 kg.

Študenti Strojníckej fakulty STU
Zdroj: SITA

Zmeny neobišli ani motor. Štvorkontaktný benzínový jednovalec má menší zdvihový objem a nižší výkon (0,72 kW) ako minuloročná pohonná jednotka. Študenti však na motore ešte upravujú piest, sacie a výfukové potrubie a osádzajú nový systém vstrekovania s riadiacou jednotkou. Chcú tak dosiahnuť maximálnu úspornosť. "Zariadiť tiež ešte musíme interiér," dodáva kapitánka.

Práve Daniela Welnitzová bude tá, ktorá si do vozidla sadne na pretekoch v Rotterdame. Vyberal sa totiž najľahší člen tímu a Daniela váži 50 kilogramov, čo je najnižšia dovolená hmotnosť na súťaži. S vozidlami sa preteká 40 minút a desať kôl, počas ktorých prejdú súťažiaci 16,3 kilometra (km).

"Máme pritom neobmedzený počet pokusov. Keďže je tam ale veľa tímov, stihneme také tri," vysvetľuje kapitánka. Na trati je vždy podľa jej slov približne 25 až 30 malých áut a preto sa často stáva, že vozidlá do seba narazia, alebo sa prevrátia. Priemerná rýchlosť na pretekoch je 25 km za hodinu. Minuloročný prototyp slovenských študentov dokázal dosiahnuť maximálnu rýchlosť 60 km za hodinu.

Dekan strojníckej fakulty Ľubomír Šooš je na svojich študentov patrične hrdý. "Lepšie meno slovenskému vysokému školstvu neurobíme nikde inde, ako práve na takýchto vedomostno-praktických súťažiach. Tu dobrý technik musí skĺbiť svoje vedomosti a musí ukázať praktické zručnosti," podotýka dekan.

Študenti Strojníckej fakulty STU
Zdroj: SITA

Nezvyčajné automobilové preteky sa uskutočnia 15. až 18. mája, a to už po 30. raz. O titul kráľa úspornej jazdy bude bojovať vyše 200 inovatívnych vozidiel. Rekord drží Team Polytech z francúzskeho mesta Nantes s 4896,1 km na liter. Vlani slovenskí študenti prešli so svojím vozidlom pre problémy na trati 100 km. Tento rok číslo odhadnúť nechcú, na 300 km si ale trúfajú.

FME Racing Team sa tento rok prihlásil aj do súťaže o najlepšiu technickú inováciu. Ide o tzv. off-track ocenenie pre tím, ktorý preukáže vynachádzavosť a invenciu pri stavbe vozidla.


Galéria

Študenti Strojníckej fakulty STU Študenti Strojníckej fakulty STU Študenti Strojníckej fakulty STU

Nástroje k článku



ZDROJ: TASR
FOTO: SITA

Nahlásiť chybu

Najčítanejšie články