PREŠOV - Rodinné domy bez striech, zničené solárne panely aj rozmetaný záhradný nábytok – búrky po sebe zanechali v prvý júlový víkend poriadnu spúšť. Poisťovne riešia následky extrémneho počasia, ktoré zasiahlo najmä východ krajiny.
Poisťovňa Allianz eviduje 1833 hlásených škôd po búrkach na východnom Slovensku, pričom výška nákladov dosahuje takmer 2,25 milióna eur. Najviac hlásení je z okresov Prešov, Košice, Svidník, Gelnica, Vranov nad Topľou, Sabinov a Bardejov. Informovala o tom poisťovňa.
„Najčastejšie klienti hlásia poškodené či zničené strechy, zatečené priestory domov, rozbité okná, poškodené žalúzie, vonkajšie rolety a solárne panely a zničený záhradný nábytok,“ uviedol riaditeľ odboru likvidácie poistných udalostí poisťovne Dárius Nógli.
Najvyššou škodou je odtrhnutie plechovej strechy a izolácie priemyselnej budovy v okrese Bardejov a zatečenie priestorov. Poškodenie Allianz vyčíslila na 65-tisíc eur. K vážnemu poškodeniu strechy došlo aj vo výrobnej hale v okrese Vranov nad Topľou. Náklady sa vyšplhali na 50-tisíc eur. V rámci privátneho majetku klientov sa najvyššia škoda pohybuje v sume 25-tisíc eur.
Ide o strhnutú strechu na rodinnom dome v okrese Košice. V okrese Prešov zas silný vietor podfúkol časť strechy, ktorá sa prevalila na druhú časť domu a poškodila komín, solárne panely a balkón. Odhadovaná výška nákladov je 15-tisíc eur.
Ako postupovať po búrke?
Nógli pripomenul, že pri škode na majetku je potrebné čo najskôr kontaktovať poisťovňu telefonicky, online cez jej webstránku, prípadne cez obchodníka, ktorého má pridelený klient. Zároveň odporúča poškodenie nafotiť a priložiť fotodokumentáciu k hláseniu škody. Následne po zdokumentovaní je možné začať s odstraňovaním škôd a opravou majetku. Menšie škody riešia poisťovne zvyčajne bez obhliadky a poistné plnenie posielajú po dohode s klientom na jeho účet.
V prípade, že je potrebné zamedziť vzniku ešte väčšej škody alebo odstrániť jej následky z hygienických dôvodov, tak je možné začať s odstraňovaním škôd a opravou aj bez kontaktu s poisťovňou. Po doložení všetkých dokumentov, ako sú faktúry a bločky za opravu, poisťovňa vyplatí poistné plnenie klientom do niekoľkých dní. Poškodení môžu požiadať aj o vyplatenie zálohy na opravu.