BRATISLAVA - Plač, smútok, beznádej. To prežívajú všetci Slováci, ktorí si v posledných dňoch a týždňoch zajednali zájazd na dovolenku cez cestovku, ktorá začiatkom júla ohlásila úpadok. Situáciu už preveruje aj generálna prokuratúra, no tí, ktorí si zájazdy kúpili, zrejme na žiadnu dovolenku nevycestujú. Teraz sa objavujú príbehy oklamaných, medzi nimi aj mamičky z Nitry, ktorá si na dovolenku sporila celý rok.
Utorok 1. júla, 15:00. Čas, kedy pre väčšinu Slovákov začalo oficiálne leto a netrpezlivo odratávali hodiny odchodu na dovolenku, sa zmenilo na plač a beznádej. Dôvodom je fakt, že známa cestovná kancelária Happy Travel ohlásila insolventnosť a úpadok. Pre Slovákov to znamenalo jediné - tí, ktorí si zaplatili dovolenku a čakal ich odchod, sa týmto dovolenka končí a nepôjdu nikde.
Informácia o úpadku prišla ako blesk z jasného neba a prekvapil každého. Ľudia sa o nej dozvedeli prevažne z médií, rovnako, ako mladá mamička Simona z Nitry. Cez cestovku si zajednala dovolenku koncom júla, cestovať mala spolu s dcérou a mamou do Turecka. Podľa jej slov na ňu šetrila celý rok. Informuje o tom portál tvnoviny.sk.
Všetci sa podľa jej slov na dovolenku tešili, najmä jej dcérka. „Už jej zostali len oči pre plač ako aj všetkým nám ostatným,“ poznamenala. Ďalší šok prišiel po tom, ako sa snažila dovolať do poisťovne Generali, kde bola cestovka poistená proti úpadku. Podľa Simony sa do poisťovne nedá dovolať a stále sú operátori sú obsadení. "Ja som sa tam nedovolala vôbec, asi 30-krát som sa pokúšala dovolať,“ uviedla.
Poisťovňa nás informovala, že počas prvých dní od zverejnenia informácie o úpadku cestovnej kancelárie Happy Travel zaznamenali niekoľko stoviek hlásení. „Definitívne čísla budeme vedieť až po nahlásení všetkých poistných udalostí dotknutých klientov. Na nahlasovanie škôd majú klienti šesť mesiacov,“ uviedla špecialistka externej komunikácie Catherine Černochová. Klientov, ktorých sa úpadok cestovky dotkli, prosí o trpezlivosť a radí im, aby sa riadili pokynmi zverejnenými na webe.
Do prípadu a už obula aj Generálna prokuratúra
Celý prípad už v sčasnosti rieši aj Generálna prokuratúra na čele s Marošom Žilinkom. Ten nariadil preveriť, či Happy Travel pri krachu nezavádzala klientov a nepredávala zájazdy vedome v čase, keď už nemohla svoje služby splniť.
„V súvislosti s medializovaným úpadkom cestovnej kancelárie HappyTravel.sk som uložil preveriť, či nedošlo ku konaniu zakladajúcemu podozrenie z trestného činu podvodu tým, že boli s klientmi uzatvárané zmluvy a prijímané finančné prostriedky v čase, keď osobám konajúcim v mene cestovnej kancelárie už muselo byť so zreteľom na všetky okolnosti zrejmé, že nenaplnia záväzky voči klientom,“ uviedol Žilinka.
Simona sa hnevá na šéfa cestovky Romana Bekeša, že predávali zájazdy, hoci vedeli, že maj finančné problémy. Rovnako je z celej situácie rozčarovaný aj Matúš, ktorý rovnako mal ísť do Turecka. Dovolenku za 2400 eur si. partiou kamarátov zaplatil ešte 28. júna. „Tešili sme sa iba tri dni a zrazu prišla info aj to iba na stránke Happy Travel, že sú v úpadku – žiadna SMS, e-mail, nič. Totálne chrapúnstvo, keďže museli vedieť už dávno, že cestovná kancelária nie je schopná plniť záväzky,“ uviedol. Ostali bez dovolenky aj bez peňazí. „Leto 2025 je pre nás tým pádom uzavreté,“ uzavrel Matúš.