Utorok13. máj 2025, meniny má Servác, zajtra Bonifác

TÚTO vec po podaní daňového priznania NIKDY nerobte! Koledujete si o problémy

Zobraziť galériu (3)
(Zdroj: Getty Images)

BRATISLAVA - Podaním daňového priznania sa povinnosti podnikateľov nekončia. Hoci si mnohí vydýchnu, že sa im podarilo splniť si marcové povinnosti včas, vyhodiť všetky doklady do koša sa nevypláca. V prípade daňovej kontroly totiž môžu mať problém. Slovenská komora daňových poradcov (SKDP) preto pripomína, že súčasťou zodpovedného podnikania je aj správna archivácia účtovných dokladov. Informuje o tom špecialistka pre PR a internú komunikáciu SKDP Martina Rybanská.

Podnikatelia, vrátane obchodných spoločností, pri podávaní daňového priznania potrebujú zhromaždiť viacero dôležitých dokladov a údajov, ktoré preukazujú ich príjmy, výdavky a ďalšie náležitosti ovplyvňujúce ich daňovú povinnosť. Po splnení si tejto povinnosti ich však nemožno len tak zlikvidovať. „Daňovníkom účtujúcim v jednouchom alebo podvojnom účtovníctve vyplýva táto povinnosť zo zákona o účtovníctve a má zásadný význam pre právnu istotu podnikateľských subjektov,“ priblížila daňová poradkyňa zo SKDP Vladimíra Mačuhová.

Účtovné záznamy treba uchovávať až 10 rokov

Podľa zákona o účtovníctve je účtovná jednotka povinná uchovávať účtovné záznamy po dobu až do 10 rokov od konca účtovného obdobia, ktorého sa týkajú. Táto povinnosť sa vzťahuje nielen na faktúry, pokladničné a bankové doklady, ale aj na účtovné knihy, výkazy a ďalšiu dokumentáciu, ktorá dokladuje účtovné a daňové operácie. „Dodržiavanie archivačných lehôt a podmienok nie je len otázkou formálnej povinnosti, ale je to dôležité aj v prípade možnej kontroly zo strany finančnej správy,“ upozornila Mačuhová.

Ilustračné foto
Zobraziť galériu (3)
Ilustračné foto  (Zdroj: Getty Images)

Účtovné záznamy možno uchovávať v papierovej alebo elektronickej podobe. Pri elektronickej forme je potrebné zabezpečiť čitateľnosť, preukázateľnosť a pravosť dokumentov počas celej doby archivácie. Komora zároveň upozorňuje na potrebu zabezpečenia elektronického archívu proti strate údajov či neoprávnenému prístupu.

Za porušenie povinností hrozia finančné postihy

Zodpovednosť za dodržanie archivačných povinností nesie daňový subjekt. „V prípade daňovej kontroly môže ich porušenie viesť k finančným postihom, domeraniu dane či zníženiu dôveryhodnosti subjektu. Je dôležité vedieť, že zánik práva vyrubiť daň nastáva po 5 rokoch a v niektorých prípadoch až po 10 rokoch od konca roka, v ktorom vznikla povinnosť podať daňové priznanie. Zjednodušene povedané, potrebné je dokumentáciu archivovať aspoň 6 rokov, v špecifických prípadoch až 11 rokov,“ priblížila Mačuhová.

SKDP preto odporúča daňovníkom, aby sa tejto oblasti venovali so zodpovednosťou a v prípade nejasností sa obrátili na odborníkov. „V praxi sa preto oplatí zaviesť vo firme interné smernice pre archiváciu a evidenciu účtovných dokladov, či pravidelne zálohovať elektronické záznamy na bezpečné úložiská. Daňoví poradcovia vedia pomôcť aj s overením, či sú archivačné postupy v súlade s platnou legislatívou, zabezpečia, aby bolo všetko v poriadku v prípade daňovej kontroly a vedia odporučiť preventívne opatrenia, aby skončila bez nálezu,“ dodala Mačuhová.

Viac o téme: Daňové priznanieSlovenská komora daňových poradcovDaňový doklad
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu