BRATISLAVA - S podvodmi sa roztrhlo vrece a na obete miera z každej strany. Najnovšie pred nimi varuje aj Slovenská banková asociácia. Podvody smerujú na emócie a nalievosť konania, čo v dôsledku spôsobí, že obeť príde o všetky svoje peniaze.
archívne video
"V súčasnosti sa stretávame s typom podvodnej správy, ktorou podvodníci cielia na seniorov a vydávajú sa za ich rodinných príslušníkov," informuje Sylvia Ďatelinková, právnička Inštitútu alternatívneho riešenia sporov Slovenskej bankovej asociácie.
"Podvodníci zasielajú seniorom SMS správy, v ktorých seniora informujú, vystupujúc pritom v pozícii jeho rodinného príslušníka, že došlo k zmene telefónneho čísla na strane ich rodinného príslušníka. Ako dôvod uvádzajú poškodenie telefónu. Senior je SMS správou informovaný, že komunikácia prostredníctvom SMS správy už nefunguje, aby tento ďalej komunikoval už iba prostredníctvom aplikácie WhatsApp," približuje Ďatelinková a dodáva, že začatím komunikácie prostredníctvom aplikácie WhatsApp podvodník rozvíja diskusiu so seniorom. Pod vymyslenou legendou ho informuje, že súrne potrebuje poslať finančné prostriedky.
Seniorov vyzýva, aby boli vnímaví a opatrní, a aby si akékoľvek správy a informácie, ktoré obdržia z neznámeho telefónneho čísla a od neznámej osoby, vždy overovali. "Kontaktujte vášho rodinného príslušníka na jeho telefónnom čísle a telefonický kontakt uvedený v podvodnej správe ignorujte. Neposkytujte citlivé údaje o platobnej karte alebo prístupové kódy do elektronického bankovníctva tretím osobám," apeluje právnička. Upozornite, že ak poukážete peňažné prostriedky v prospech neznámeho účtu, dostať sa k nim môže byť problematické. Zväčša totiž ide o zahraničné účty, kde sú peniaze po ich pripísaní okamžite vyberané.
Ako rozpoznať podvodnú správu
"Podvodnú správu rozpoznáte tak, že pôsobí naliehavo, textácia prechádza z vykania do tykania, je neosobná, až komunikácia s podvodníkom začne prechádzať z nátlakovej formy po agresívnu formu," radí právnička.
Okrem toho sa podvodník neustále dožaduje zaslania peňažných prostriedkov, výnimkou nie je ani žiadosť o poskytnutie vašich prístupových údajov do elektronického bankovníctva alebo citlivých údajov o platobnej karte. "Podvodná správa je zvyčajne odoslaná zo zahraničného telefónneho čísla," dodáva Ďatelinková.