BRATISLAVA - Slovensko malo tú česť, že sa v uplynulých dňoch na našom území konala medzinárodná konferencia European PTI Workshop 2022. Jej závery sa však ale môžu premietnuť do zmien, ktoré si už pýta aj doba a technológia, ktorá sa nachádza v dnešných moderných vozidlách. Logicky z toho vyplýva aj zmena v oblasti kontroly vozidiel STK, kde sa očakávajú zmeny.
Informácie o zmenách priniesli Hospodárske noviny. Podľa nich je v hre aj zavedenie kontroly nových systémov vozidiel, zmeny kontrolných metód alebo úpravy intervalov kontroly a tiež ďalšie rozšírenie o nové skupiny vozidiel. Doba a vývoj je totiž nezadržateľný a musíme sa jej prispôsobovať.
Chystajú sa zmeny v lehotách?
Základ zmien sa položil na medzinárodnej konferencii European PTI Workshop 2022. Dnešné čísla sú motoristom známe - návšteva kontroly vozidla počas každých dvoch rokov a ak ide o nové auto, tak najneskôr po štyroch rokoch od registrácie vozidla. Vodiči aj majitelia áut iste vedia, že tieto prehliadky sú nevyhnutné, aby bolo auto v dobrom kondičnom stave a tiež neohrozovalo ostatných.
Je však možné, že tieto lehoty absolvovania kontrol by sa mohli v nasledujúcich rokoch zmeniť. Nemá pritom ísť len o jedinú zmenu na poli STK v EÚ. Práve spomínaná konferencia European PTI, mohla byť impulzom k blížiacim sa zmenám a k realizácii tohto zámeru.
Snaha zákonne sa prispôsobiť dnešným technológiám
Okrem iného bolo toto podujatie príležitosťou premyslieť vývoj novej legislatívy EÚ v oblasti kontroly vozidiel. Tieto zmeny sa v rámci európskych predpisov sa k nám zrejme dostanú už v horizonte niekoľkých rokov. Už v týchto dňoch však prišli návrhy, ako by stanice technickej kontroly vo všetkých štátoch EÚ mohli v budúcnosti fungovať efektívnejšie a primerane budúcnosti.
Dnes už v mnohých autách prevláda elektronika a medzi zmenami, ktoré by sa mali v pripravovanej legislatíve objaviť, sú teda napríklad aj funkčné testy pokročilých asistenčných systémov vodiča (ADAS). Tie preverujú ich funkčnosť a zabezpečia tak väčšiu ochranu šoféra a posádky. Podľa všetkého sa kreujú aj nové metódy kontroly emisií z výfukov či kontrolné postupy prispôsobené vozidlám elektrickým či s iným typom pohonu.
"Teší nás, že sme takéto významné medzinárodné podujatie mohli po prvý raz hostiť na Slovensku. Veríme, že prerokované návrhy a chystané opatrenia dokážu pomôcť k ešte efektívnejšiemu fungovaniu staníc technickej kontroly aj v rámci Slovenska. Snažíme sa nachádzať pozitívne príklady z fungovania staníc technickej kontroly i zo zahraničia. V posledných rokoch však čoraz viac inšpirujeme kolegov v iných členských štátoch EÚ i za jej hranicami aj my, a to pokrokom, ktorý sme v tejto oblasti na Slovensku dosiahli,“ prezradil pre HN Marián Rybianský, predseda predstavenstva spoločnosti TESTEK.