Piatok29. marec 2024, meniny má Miroslav, zajtra Vieroslava

ROZHOVOR Prednosta Petržalky o kritickej situácii s parkovaním: Prinesieme väčší komfort bývania

(Zdroj: topky)

BRATISLAVA - Prednosta miestneho úradu bratislavskej Petržalky Miroslav Štefánik v rozhovore o tom, čo prinesie nový parkovací systém obyvateľom najväčšieho sídliska na Slovensku.

Súťaž na prevádzkovanie parkovacieho systému vyvolala mnohé otázniky. Prečo sa neuskutočnilo verejné obstarávanie (VO), ale iba verejná obchodná súťaž, keď predmet bol v hodnote iba 1 euro pod 5 mil. eur, teda hranice, od ktorej musí byť VO?

Išlo o podlimitnú zákazku, ktorá teda umožňovala verejnú obchodnú súťaž. Navyše sme presvedčení, že pri verejnej obchodnej súťaži sú prísnejšie nastavené pravidlá ako pri verejnom obstarávaní. V praxi to znamenalo, že sme od súťažiacich mohli a požadovali písomné potvrdenia o splnení súťažných podmienok a nie iba čestné vyhlásenia, s ktorými pracuje VO. Tiež nám to, na rozdiel od VO,  umožnilo posúvať termín prihlásenia sa do súťaže.  Chceli sme tým zväčšiť časový priestor pre potenciálnych uchádzačov - s jediným cieľom, aby sa prihlásilo, čo najviac spoločností. Napokon sa prihlásili 3 firmy. Dve z nich nesplnili podstatné podmienky. Napriek tomu, že to nie je štandardné, obe sme vyzvali, aby nedostatky odstránili. Neurobili tak ani po našej výzve. Toto všetko by vo VO nebolo možné.

Snažíme sa diskutovať a trpezlivo vysvetľovať, no proti takýmto podpásovým osočovaniam sa bojuje ťažko. Z nášho pohľadu tu ide len o snahu na seba upozorniť a čo je horšie využiť tému na svoju prezentáciu, pričom občania a problém s parkovaním v Petržalke je niekde na poslednom mieste. To, že sú nespokojné firmy, ktoré neboli úspešné, je relatívne prirodzené, je to tak v každej súťaži a v tomto prípade je za tým len ich vlastná neschopnosť. To, že pochybnosti a klamstvá šíria niektorí poslanci, je na ich svedomí a môžeme sa len domnievať, že je za tým buď pokyn zo straníckej centrály, kampaň pred blížiacimi sa parlamentnými voľbami, vlastné zviditeľnenie, lobing za niektorú z neúspešných firiem alebo sú len skrátka zbabelí postaviť sa za tak zásadné rozhodnutie, navyše ak je nepopulárne a radšej len vykrikujú a kritizujú.

Prečo ste vylúčili dvoch účastníkov verejnej obchodnej súťaže z troch uchádzačov?

Petržalka vybrala jedinú ponuku, ktorá bola pri stanovených podmienkach reálna. Do súťaže sa prihlásili tri firmy, dve z nich však neboli schopné preukázať svoju spôsobilosť prevádzkovať parkovací systém. Neponúkali službu, ktorú sme požadovali, ale takpovediac len jej skrátenú a zjednodušenú verziu, čo samozrejme nestačí. Keď si chcete kúpiť mercedes, nebudete posudzovať ponuky na trabanty. Navyše ich cenové ponuky nikto nikdy nevidel, keďže neprešli do druhého kola. To, že mali byť lacnejšie, je špekulácia, ktorá sa nedá overiť. Kritériá súťaže nám totiž nedovoľujú otvoriť obálky s cenovou ponukou, ak súťažiaci nesplnili podmienky už v prvom kole. Našou povinnosťou teda bolo, odoslať neotverené obálky späť neúspešným uchádzačom. Toto oni dobre vedia. Zo ich strany, ako aj zo strany niektorých poslancov MČ je preto podľa nás nekorektné, keď podsúvajú verejnosti tieto špakulácie ako fakty. Lebo takisto môžme tvrdiť, že podľa nás boli v obálke ceny za 100 alebo 150 eur za jednu rezidentskú kartu.

Je pravdou, že firma EEI bude mať zisk z každej predanej rezidentskej karty 48 Eur?

Je to klamstvo a tí, ktorí ho šíria, to určite vedia. Petržalka si u koncesionára objednala zavedenie a prevádzkovanie parkovacieho systému a priamo v zmluve je jasne a podrobne špecifikované, čo všetko musí koncesionár na vlastné náklady zabezpečiť – a zďaleka to nie je len namaľovanie pár čiar, ako sa to interpretuje. Ide o  zmenu do­pravného riešenia v podobe nového dopravného značenia, vznik nových parkovacích miest, monitoring obsadenosti miest, pravidelná údržba par­kovacích miest (čistenie, opravy a pod.), osadenie ram­pových sys­témov pre rezidentov, kontrola dodržiavania pravidiel atď. Skrátka moderný parkovací systém hodný 21. storočia. Zmluva je nastavená tak, že všetky peniaze z predaja kariet pôjdu najprv do kasy mestskej časti a len za to, čo koncesionár riadne vydokladuje, si bude môcť nárokovať odmenu. Takže po odrátaní nákladov to bude určite suma oveľa nižšia.

Je rezidentské parkovanie a systém, ktorý ponúkate, najlepším riešením zlej situácie v parkovaní?

Dokonca by som povedal že v dnešnej dobe aj jediným. Môžem to tvrdiť aj na základe posúdenia riešení, ktoré zaviedli už mnohé mestá nielen na Slovensku ale aj inde v Európe. Nevymysleli sme v podstate nič nové, obdobne to funguje vo Viedne, Prahe či v Košiciach. Napokon – ani kritici, ktorí dnes spochybňujú súťaž, nepriniesli žiadnu relevantnú alternatívu – vedia, že toto nepodporia, ale neponúkli Petržalčanom žiadne iné riešenie. Ani my netvrdíme, že je to všeliek a od začiatku hovoríme, že systém bude možné na základe pravidelného vyhodnocovania reálneho stavu a vzniknutých situácií korigovať. Jasne však presadzujeme, že je potrebné sa rozhodnúť, či chceme mať naďalej chaos, či z Petržalky chceme mať parkovisko pre celé Slovensko alebo zavedieme  pravidlá a začneme túto neúnosnú situáciu regulovať.

Petržalčania sa však obávajú, že síce zaplatia, ale nič sa nezmení. Takže čo im parkovacia politika prinesie?

Petržalčania získajú veľa – niečo takmer ihneď, niečo z dlhodobejšieho hľadiska. Začnem poriadkom na chodníkoch, na zeleni, pri detských ihriskách, pri školách, pri vchodoch do bytových domov. Dnes už stoja autá takmer všade, takže zavedieme jasné pravidlá a prinesieme väčší komfort bývania. Tým, že uprednostníme rezidentov, sa podľa odborných odhadov uvoľní cca 20 – 30 % parkovacích miest, kde dnes parkujú cezpoľní, tie budú patriť rezidentom. Dokážeme garantovať, že zaparkujú do 150m od svojho bydliska a ich karta bude platiť v celej Petržalke. A ako od začiatku deklarujeme, výnosy z prevádzkovania parkovacieho systému pôjdu späť do riešenia parkovania, takže postupne budú pribúdať aj nové parkovacie kapacity.

A nebolo by lepšie len postaviť nové parkovacie miesta?

To je nereálna predstava hneď z niekoľkých dôvodov. Po prvé počet áut – dnes je ich tu podľa odhadov cca 30 tisíc a tento počet bude len stúpať. Takže nikdy nastane stav, že zaparkuje každý vodič, ktorý sem príde, či už z Petržalky alebo odinakiaľ. Po druhé priestor – museli by sme postupne na parkoviská prebudovať všetky chodníky, spevnené plochy, potom všetku zeleň, možno aj detské ihriská – som však presvedčený, že Petržalčania nechcú mať zo svojej mestskej časti len parkovisko a to dokonca pre kohokoľvek. Po tretie – žiadna samospráva a už nie tak veľká, akou Petržalka je, nemá a nebude mať stovky tisíc eur na  budovanie tisícok parkovacích miest. Budúcnosť parkovania v Petržalke sú garážové domy, ako však vieme, len pri ostatných troch projektoch, ktoré uzreli svetlo sveta v poslednom čase, sa pri každom z nich okamžite objavila petícia proti výstavbe. A ak by sa aj garáže postavili, (a určite by sa v nich kvôli nákladom neparkovalo zadarmo), a zároveň by sa naďalej mohlo parkovať kdekoľvek vonku takmer beztrestne a zadarmo, kto by šiel dobrovoľne parkovať za poplatok do garáže? Takže logickou voľbou je kompromis a reálne vyváženie regulácie parkovania na verejných priestranstvách a zároveň budovanie nových parkovacích miest v potrebnej, rozumnej a únosnej miere. A to ponúkame.

Prečo parkovanie neorganizuje miestny úrad prostredníctvom svojej organizácie, ale celkom  cudzia firma?

Súkromný prevádzkovateľ je tým najefektívnejším riešením pre Petržalku. Samosprávy často podliehajú predstave, že si vedia prevádzkovať parkovací systém sami, ale problém je v tom, že si to iba myslia. Červené čísla z takejto prevádzky ich rýchlo vyvedú z omylu, presne o tom hovorí realita zo života slovenských samospráv. Samosprávam na Slovensku, vrátane Petržalky, totiž chýba know how, nevedeli by si zaplatiť odborníkov pre zavedenie fungujúceho rezidenčného systému a efektivita systému v ich réžii je vystavovaná neustálym politickým, neodborným zásahom deformujúcim celý systém.

Aká má byť cena za parkovanie rezidentov? Pre koľko áut získajú parkovaciu kartu? Čo za to získajú? Koľko z toho poputuje na účet Petržalky a koľko víťaznej firme?

Vydanie prvej rezidentskej karty na bytovú jednotku bude stáť 60€/ročne – mesačná suma na úrovni 2 káv s mliekom, pri druhej 90€ a tretej 120€. maximálny počet na byt. Jednotku tak budú 3 parkovacie karty. Pripravili sme moderný parkovací systém, ktorý nastojí a nepadá na namaľovaní čiar. Tento systém okrem iného prináša zavedenie jasných pravidiel - už nebude akceptované parkovanie na zeleni, ihriskách a nadivoko na chodníkoch. Na rozdiel od iných samospráv bude Petržalka jednou parkovacou zónou, čo znamená, že rezident zaparkuje kdekoľvek v Petržalke za rovnakých pravidiel ako na svojej ulici. Každý rezident bude vedieť zaparkovať maximálne do 150m od svojho domu, ešte pred samotným spustením rezidenčného parkovania prebehne zmena organizácie dopravy v uliciach, ktorá prinesie tisíce nových parkovacích miest. Okamžitým efektom zavedenia rezidenčného systému bude uvoľnenie až do 30% parkovacích miest zo strany mimobratislavčanov, v prospech domácich (čo predstavuje až 10 200 parkovacích miest). Rezidenčný systém povedie aj k zvýšenému nárastu prihlásenia sa k trvalému pobytu s pozitívnym dopadom na príjem rozpočtu v podobe nárastu výberu miestnych daní, pričom celý výnos z parkovania mestskej časti bude účelovo viazaný len a iba na budovanie parkovacích kapacít. Pre tento účel bude zriadený transparentný účet, aby Petržalčania mali možnosť sledovať príjem z MČ z parkovania a jej vynakladanie na budovanie ďalších parkovacích kapacít.

Ako sa rieši parkovanie nerezidentov (abonentov)? Koľko budú platiť?

800€/ročne a budú môcť využívať rezidentské parkovacie kapacity.

Ako ste vyriešili parkovanie návštev?

Petržalka vyhradí na svojich komunikáciách 5% miest zdarma a k dispozícii tiež budú zdarma súčasné kapacity na komunikáciách I. a II. triedy, čo je okolo 2000 miest.

Ako bude kompatibilné parkovanie v Petržalke s parkovacou politikou mesta?

Petržalka vždy patrila medzi podporovateľov spoločnej celomestskej parkovacej politiky. Keďže tá s v minulom volebnom období žiaľ nerealizovala, rozhodli sme sa ďalej nečakať spustiť ju v Petržalke.  Parkovací systémv Petržalke však vychádza z rovnakých zásad, aké boli definované na meste a podmienkou nášho systému vždy bola kompatibilita s mesto. Takže spúšťame systém, ktorý je v súlade s mestskými pravidlami a bude kompatibilný.

Viac o téme: ParkovaniePrednostaPetržalkaŠtefánik
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu