Nedeľa14. apríl 2024, meniny má Justín, Justína, zajtra Fedor

Štátny podnik ušil súťaž na mieru: Šéfovi vybral luxusný Mercedes s masážou!

Zobraziť galériu (7)
(Zdroj: mbusa.com)

BRATISLAVA - Po tom, čo ministerstvo dopravy zrušilo zmluvu na nákup luxusných limuzín Audi pre manažment železničnej spoločnosti Cargo, sa vynára ďalšia zaujímavá ukážka hospodárenia, tentokrát na Správe štátnych hmotných rezerv. Tá sa rozhodla opotrebovaný Mercedes, ktorý využíval jej predseda a vedenie, vymeniť za novšie vozidlo, ale technické požiadavky naň boli vo verejnom obstarávaní stanovené tak prísne, že ich mohol splniť len málokto. Žeby práve preto ponuku dala iba jedna spoločnosť, ktorá "trhla jackpot"?

"V rámci zákazky bolo predložených 12 žiadostí o účasť a 10 záujemcov si prevzalo súťažné podklady. Ponuku predložila jedna spoločnosť," informovala Topky hovorkyňa Správy štátnych hmotných rezerv Marcela Zelinková. Kúpnu zmluvu s bratislavskou spoločnosťou, ktorá súťaž vyhrala, uzatvorili 2. augusta na sumu 67 133,70 eur s DPH a vďaka nej sa bude môcť predseda, podpredseda, vedúci služobného úradu a všetci vedúci zamestnanci voziť na Mercedese Benz E 400 4Matic sedan.

Štátny podnik ušil súťaž
Zobraziť galériu (7)
 (Zdroj: crz.gov.sk, findthebest.com)

"Ide konkrétne o motorové vozidlo vyššej strednej triedy, ktoré plne nahradí vozidlo rovnakej triedy, a to značky: Mercedes, typ: E 240, rok výroby: 2004, počet najazdených kilometrov: 467 000. Staré motorové vozidlo, ktoré už dávno nespĺňa svoj účel, bude vyradené, resp. ponúknuté na odpredaj alebo bezodplatný prevod v zmysle zákona o správe majetku štátu. Nové vozidlo bolo obstarávané presne s takými istými parametrami v danej triede (motorizácia, stredná trieda, bezpečnostné prvky) a pre ten istý účel, ako slúžilo spomínané staré vozidlo," objasnila dôvod obmeny vozového parku Zelinková.

Podľa nej obstarané vozidlo obsahuje štandardnú cenníkovú výbavu, neboli objednané žiadne nadštandardné luxusné prvky a výbavy, ktoré by cenu vo verejnej súťaži predražovali. Správa štátnych hmotných rezerv pritom stanovila predpokladanú hodnotu zákazky vo výške 60 000 eur bez DPH.

Keď sa však pozrieme na Technickú špecifikáciu predmetu zákazky podľa požiadaviek obstarávateľa, narazíme na "vychytávky", o ktorých sa väčšine Slovákov môže iba snívať a pátranie na slovenskom automobilovom trhu po takom vozidle, ktoré by spĺňalo podmienky, prinieslo "prekvapivý" výsledok.

Vedenie Správy štátnych hmotných rezerv sa má voziť na takomto tátošovi, ibaže s tmavomodrou metalízou.
Zobraziť galériu (7)
Vedenie Správy štátnych hmotných rezerv sa má voziť na takomto tátošovi, ibaže s tmavomodrou metalízou.  (Zdroj: mbusa.com)

Štátny podnik ušil súťaž
Zobraziť galériu (7)
 (Zdroj: mbusa.com)

Štátny podnik ušil súťaž
Zobraziť galériu (7)
 (Zdroj: mbusa.com)

"Modelom, ktorý spĺňa základnú technickú špecifikáciu zadania, je Mercedes-Benz E 400 4MATIC. Zdá sa, že podmienky súťaže boli dokonca navrhnuté tak, že žiaden iný automobil nemôže splniť požadované parametre. Buď pre objem, alebo výkon motora, alebo pre počet a usporiadanie jeho valcov, počet stupňov automatickej prevodovky, veľkosť batožinového priestoru a objem palivovej nádrže, ako aj rozmery auta," povedal nám Jozef Vydra z portálu podkapotou.sk.

Ako zistiť, ktoré autá môžu spĺňať zadané kritériá?

Porovnávaním technických parametrov a postupne ďalších podmienok.

1. Na začiatku sme zistili, že limitným parametrom je výkon motora - začali sme teda hľadať medzi limuzínami abecedne od Audi, ktoré však nemá auto s podobným výkonom a 6 valcovým motorom, ani BMW, ani ďalšie. Ak sme našli auto s približným výkonom, nebol to vidlicový šesťvalcový motor (V6), ale zväčša osemvalec.

2. Hneď v druhom kroku nespĺňalo žiadne auto požiadavku na 7-stupňovú prevodovku, a keď sme aj našli niečo podobné, cena bola podstatne vyššia zhruba o 50 % (Lexus).

"Ak bola požiadavka na výkon minimálne 240 kW, vozidlo má 245, batožinový prietor požadovali minimálne 535 l, auto má 540 l, zrýchlenie z 0 na 100 km/h bolo požadované do 5,5 s, vozidlo ho dosahuje za 5,5 sekundy a ako jediné s týmito uvedenými parametrami má 7 stupňovú automatickú prevodovku," približíl svoje dôvody Vydra.

Podľa neho by bolo vhodné položiť si otázku, načo je štátnym úradníkom auto s maximálnou rýchlosťou 250 km/h a takou výbavou, aká sa za dosiahnutú vysúťaženú cenu nedá bežne získať. Základná cena vozidla v oficiálnom cenníku dovozcu vo výbave Elegance je 59 250 EUR. Väčšina „minimálnej výbavy a príslušenstva“ uvedená v súťažných podkladoch patrí totiž do kategórie zvláštnej výbavy v cenníkovej cene približne 13 820 eur.

"Načo sú prevážaným osobám (v tejto pozícii takmer výhradne sediacimi na zadných sedadlách) napríklad predné anatomicky nastaviteľné sedadlá s masážnou funkciou, je tiež otázka. A podobných by bolo viac. Auto má výbavu špičkovej top limuzíny s výbavou, ktorá akoby bola priamo opísaná z cenníka danej značky - už chýbalo len obchodné označenie, napríklad vzduchového pruženia s automatickým nastavovaním svetlej výšky vozidla," dodal Jozef Vydra.

V minimálnej výbave a príslušenstve bijú do očí aj také chuťovky ako čalúnenie v béžovej koži, analógové hodiny, brzda dverí, osvetlenie nôh v priestore dverí 4-krát a navyše ako jediná možná farba je uvedená tmavomodrá metalíza. Aby toho nebolo málo, v pokynoch pre uchádzača sa píše, že "ak súčasťou ponuky bude aj variantné riešenie, nebude takéto variantné riešenie zaradené do vyhodnotenia a bude sa naň hľadieť, akoby nebolo predložené".

Pozrite sa, čo napríklad malo auto spĺňať.
Zobraziť galériu (7)
Pozrite sa, čo napríklad malo auto spĺňať.  (Zdroj: SŠHR SR)

 

 

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu