Pondelok6. máj 2024, meniny má Hermína, zajtra Monika

SaS kritizuje prenájom vozňov pre železničné Cargo

Ilustračné foto
Ilustračné foto

BRATISLAVA - Strana Sloboda a Solidarita (SaS) kritizuje, že Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. si nedávno prenajala sedemsto nákladných vozňov od dvoch spoločností v súťažiach len s jedným záujemcom.

Liberáli majú výhrady aj k tomu, že štátny vlakový nákladný dopravca si vagóny neprenajíma priamo, pretože vybrané spoločnosti Convey a.s. a VIP Považský Chlmec, s.r.o. si ich prenajímajú od lízingovej spoločnosti. Podpredseda SaS Ľubomír Galko na tlačovej besede v pondelok vyhlásil, že zrušenie bývalých zmlúv a uzavretie nových zmlúv s uvedenými firmami, a to pred predajom vozňov do jednej z dcérskych firiem, bolo účelové.

"Informácia o tom, že v oboch súťažiach bola vylúčená práve švajčiarska firma AAE pre nedostatok podkladov, je pre nás nepochopiteľná," uviedol.

Tímlíder SaS pre energetiku Karol Galek na brífingu v pondelok informoval, že obe spomínané firmy sa prihlásili do inej z dvoch súťaží ako konkurent. Do oboch tendrov sa podľa neho prihlásila iba švajčiarska spoločnosť AAE Ahaus-Alstätter Eisenbahn AG (AAE), ktorú však Cargo vylúčilo pre nedodanie úplných súťažných podkladov. Súťaže teda podľa liberálov neboli reálne.

"Tieto vzájomné prepojenia sú do očí bijúce a otázne. Celé to pripomína schému, kedy je Cargo jedna veľká párty pre vyvolených, ktorí si osem rokov užívali a domov sa im zatiaľ nechce. Tak si vymysleli privatizačnú schému Carga, aby mohla párty ďalších osem rokov pokračovať," povedal Galek. SaS sa podľa neho domnieva, že za spoločnosťou VIP Považský Chlmec je naďalej generálny riaditeľ Carga Vladimír Ľupták, ktorý bol jedným z jej spoločníkov a konateľov v septembri 2010. Cargo vedie od apríla 2012.

AAE niekoľko sto vagónov Cargu podľa liberálov už prenajímala a zrejme stále prenajíma. Je to najväčší prenajímateľ železničných vozňov v Európe. Galek tvrdí, že AAE je zároveň jedným zo šiestich uchádzačov, ktorí postúpili do užšieho výberu na predaj 66-percentného podielu vo firme Cargo Wagon, a.s. Ide o dcéru Carga, ktorá má manažovať jej vyše 12 tis. vozňov, ktoré boli ohodnotené na 185 mil. eur, a spätne jej bude prenajímať okolo 8 tis. vozňov na osem rokov.

Ako agentúra SITA informovala 14. januára, Cargo si prenajalo sedemsto nákladných vozňov na osem rokov spolu za vyše 31 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Šesťsto vagónov, vrátane opcie na sto vozňov, si prenajalo od Convey a.s. Bratislava za 25,93 mil. eur bez dane. Predpokladaná cena nájmu bola 31,3 mil. eur. Za nájom ďalších sto vozňov má zaplatiť firme VIP Považský Chlmec, s.r.o. Stupava 5,11 mil. eur, keď odhadovaná hodnota zákazky bola 5,69 mil. eur. Cargo uzavrelo zmluvy s firmami vlani v decembri a prenajaté vozne môže poskytnúť jednotlivo alebo všetky spoločne do užívania tretej strane.

SaS kritizovala aj nedávno vyhlásený tender Carga na údržbu a opravy nákladných vozňov za takmer 22 mil. eur. Liberáli považujú opravy vagónov za podstatnú skutočnosť, ktorá vstupuje do ceny privatizovaných akcií Cargo Wagon. "Udivuje nás to, že spoločnosť Cargo, ktorá plánuje predať 12 400 vagónov, ich ide opravovať, hoci už vyhlásila súťaž na vstup partnera do novovytvorenej (dcérskej) spoločnosti," uviedol tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan.

Cargo tak podľa neho ide za svoje peniaze opravovať vagóny, ktoré sa zaväzuje predať dcérskej firme. Ako dodal, uchádzači o získanie väčšinového podielu v Cargo Wagon by mali vedieť, že vagóny určené na predaj sa budú opravovať. Okolo 5 tis. vagónov je totiž nespôsobilých na prevádzku bez opráv a revízií.

Galko pripomenul slová premiéra Roberta Fica, že jeho vláda nebude privatizovať. Kontrolu nad takmer všetkými vagónmi Carga pritom získa súkromný investor. "Skutočnosť, že vláda SR neprivatizuje aj matku (Cargo), umožňuje osobám, prilepeným na Cargo, špekulantským spôsobom doslova vysávať majetok Carga teraz aj do budúcnosti. Podpora takýchto nekalých praktík je evidentne v záujme manažérov Carga, ale aj v záujme mecenášov Smeru," dodal Galko s tým, že preto sa zvolila "tunelárska schéma".

Zastavenie privatizácie Carga prvou Ficovou vládou bola podľa SaS hrubá chyba, pre ktorú prišla SR o stovky miliónov eur. Galko v mene SaS opätovne vyzval Fica, aby sa vzdal kandidatúry na prezidenta SR a "riešil problémy (Carga), ktoré ako premiér sám spôsobil".

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu