BRATISLAVA - Ak sa nepristúpi k rokovaniam a riešeniu problému vo financovaní autobusovej dopravy, v Slovenskej republike nastane od 1. februára budúceho roku hromadné prepúšťanie 30 % zamestnancov z celkového počtu pracovníkov Slovenskej autobusovej dopravy.
Ako ďalej uviedol na utorkovej tlačovej besede predseda Nezávislého odborového zväzu verejnej cestnej dopravy Marián Grác, zníženie zamestnanosti o 30 %, teda približne 3 tis. pracovníkov v autobusovej doprave, znamená radikálne obmedzenie spojov o 30 % obslužnosti územia.
"Odborový zväz však s hromadným prepúšťaním nesúhlasí, pretože to nie je riešením problému hromadnej autobusovej dopravy, a nakoniec na to doplatia občania," vysvetlil Grác. Podľa Gráca dosiahlo nedostatočné vykrývanie strát z výkonov vo verejnom záujme v tomto roku 350 mil. Sk.
V budúcom roku požadujú predstavitelia autobusovej dopravy iný model financovania. "Vykrývanie strát z cestovného pre sociálne odkázané skupiny ľudí by mal financovať štátny rozpočet," konštatoval predseda zväzu.
Ako pokračoval, vykrývanie strát z výkonu vo verejnom záujme z obslužnosti územia by malo spadať do kompetencií vyšších územných celkov.
Nepriaznivú ekonomickú situáciu v autobusovej doprave podľa Gráca spôsobuje prevažne rapídne zvýšenie cien nafty, ktorá je najvyššou nákladovou položkou autobusovej dopravy. Ako dodal, ďalším faktorom je spoplatnenie ciest prvej triedy, ako aj zvýšenie cien zavedením jednotnej dane z pridanej hodnoty, ktorá vzrástla z pôvodných 14 % na 19 %.
"Odborový zväz však s hromadným prepúšťaním nesúhlasí, pretože to nie je riešením problému hromadnej autobusovej dopravy, a nakoniec na to doplatia občania," vysvetlil Grác. Podľa Gráca dosiahlo nedostatočné vykrývanie strát z výkonov vo verejnom záujme v tomto roku 350 mil. Sk.
V budúcom roku požadujú predstavitelia autobusovej dopravy iný model financovania. "Vykrývanie strát z cestovného pre sociálne odkázané skupiny ľudí by mal financovať štátny rozpočet," konštatoval predseda zväzu.
Ako pokračoval, vykrývanie strát z výkonu vo verejnom záujme z obslužnosti územia by malo spadať do kompetencií vyšších územných celkov.
Nepriaznivú ekonomickú situáciu v autobusovej doprave podľa Gráca spôsobuje prevažne rapídne zvýšenie cien nafty, ktorá je najvyššou nákladovou položkou autobusovej dopravy. Ako dodal, ďalším faktorom je spoplatnenie ciest prvej triedy, ako aj zvýšenie cien zavedením jednotnej dane z pridanej hodnoty, ktorá vzrástla z pôvodných 14 % na 19 %.