Štvrtok16. máj 2024, meniny má Svetozár, zajtra Gizela

Peugeot Citroën priniesol Trnave rozmach

Francúzska automobilka PSA pomohla oživiť
Francúzska automobilka PSA pomohla oživiť "slovenský Rím"

BRATISLAVA/TRNAVA - Keď sa francúzska automobilka PSA Peugeot Citroën pred viac ako tromi rokmi rozhodla postaviť nový závod pri Trnave, mnohým ľuďom zo "slovenského Ríma" svitlo na lepšie časy.

Príchod PSA priniesol mestu nový impulz, vďaka ktorému stovky Trnavčanov opäť našli prácu. Intenzívnejšie sa začali rozvíjať aj menšie podniky, rozmach nastal tiež v sektore služieb. Závod PSA slávnostne otvoria tento štvrtok.

Do výstavby fabriky na zelenej lúke Francúzi investovali 700 miliónov eur (25,8 miliardy korún), prácu priamo v nej by malo nájsť celkovo 3.500 ľudí. Mesto však už predtým malo tradíciu automobilovej výroby, ktorú narušil krach Trnavských automobilových závodov (TAZ) koncom 90. rokov. "O prácu vtedy prišlo päťtisíc ľudí," povedal ČTK hovorca mesta Trnava Pavol Tomašovič.

V trnavskom regióne dosahovala nezamestnanosť v čase ohlásenia investície PSA začiatkom roka 2003 zhruba dvanásť percent. Okres Trnava však už v januári 2005 vykázal pokles počtu ľudí bez práce na 7,49 percenta, uplynulý mesiac sa znížil na 4,54 percenta. "V PSA sa umiestnilo 320 uchádzačov o zamestnanie," vyčíslila riaditeľka odboru služieb zamestnanosti trnavského úradu práce Viktória Fogelová. Nezamestnanosť klesla aj vďaka tomu, že ľudia z iných podnikov prechádzali do PSA a uvoľnili pozície ďalším záujemcom o prácu, dodala.

Asi 70-tisícové krajské mesto kvôli investícii PSA prepracovalo svoj územný plán. Jednou z priorít sa stala doprava, väčší priestor dostala bytová výstavba, spresnil Tomašovič. "Naštartovala sa výstavba nájomných bytov, v katastri mesta sme vyčlenili lokalitu pre ďalších 1.800 moderných bytov," doplnil. Ceny nehnuteľností po príchode francúzskej automobilky podľa jeho odhadu stúpli o desať až 15 percent. Určitý podiel na tom však mal aj vstup krajiny do Európskej únie, myslí si.

PSA začal stavať závod neďaleko obce Zavar v druhej polovici roka 2003. V tomto období prebiehali väčšie stavebné práce, takže aj doprava bola komplikovanejšia, spomenul Tomašovič. V Trnave preto začali stavať severný obchvat mesta. V spolupráci s miestnymi väčšími podnikateľmi chcú tiež investovať do obchvatu z južnej strany. "Tak, aby v roku 2008 alebo 2009 mohla nákladná doprava a dodávatelia vstupovať do závodov priamo z diaľnic," naznačil Tomašovič.

Francúzi chceli koncom minulého roka navýšiť investíciu do trnavského závodu o ďalších 357 miliónov eur, neskôr od tohto zámeru upustili. Sériová výroba modelu Peugeot 207 začala v júni tohto roka. Do konca tohto roka by brány závodu malo opustiť 60.000 vozidiel, po nábehu plnej kapacity v roku 2008 by ich malo byť 300.000.

Slovensko sa v najbližších rokoch stane automobilovou veľmocou s tromi veľkými závodmi - Volkswagen v Bratislave, PSA v Trnave a kórejský Hyundai/Kia pri Žiline, ktorých ročná produkcia dosiahne okolo jedného milióna vozidiel. Podľa analytikov výrazne podporia export krajiny, ktorý by mal tento rok zaostať za dovozmi na Slovensko asi o 70 miliárd Sk.
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu