Sobota4. máj 2024, meniny má Florián, zajtra Lesana, Lesia

Vedci údajne objavili nový typ supernovy

Ilustračné foto

REHOVOT - Astronómovia vedení Hagaiom Peretsom z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics a Avishayom Gal-Yamom z Weizmannovho vedeckého inštitútu v izraelskom Rehovote tvrdia, že objavili nový, tretí typ supernov. Svoj objav publikovali v časopise Nature. Japonskí vedci z Univerzity v Hirošime s tým však nesúhlasia.

Odborníci doteraz poznali dva typy hviezd, ktoré sa môžu stať supernovou. Prvým typom je stará, vyhorená hviezda (biely trpaslík), v ktorej blízkosti sa však nachádza iná hviezda. Z tej biely trpaslík "kradne" hmotu až do bodu, kým neprekročí takzvanú Chandrasekharovu medzu, ktorá definuje maximálnu hmotnosť, keď je v rovnováhe gravitácia a tlak plynu hviezdy. Po narušení tohto rovnovážneho stavu dôjde k mohutnej explózii a následnému zrúteniu do neutrónovej hviezdy.

Druhým typom supernov sú masívne hviezdy, ktoré rýchlo spotrebujú všetko svoje palivo a začnú sa gravitačne rútiť. Medzitým prejdú od fúzie hélia až k fúzii železa a následne vybuchnú. Supernova známa ako SN2005E, ktorú objavili v roku 2005 vedci z Kalifornskej univerzity v Berkeley, však nezodpovedá ani jednému z týchto dvoch typov supernov. Vyplýva to z rozsiahleho súboru údajov o explózii tejto supernovy.

Vedci predpokladajú, že táto supernova vznikla ako dôsledok "konkurenčného boja" dvoch bielych trpaslíkov, ktorí okolo seba rotovali a navzájom si vymieňali hmotu. V určitom bode však jedna z hviezd získala viac hmoty, čo viedlo k odčerpaniu všetkého hélia z druhej hviezdy a následnej explózii.

Tento výbuch pravdepodobne zničil obe hviezdy a obohatil okolitý vesmír o vápnik a titán-44. Takáto hypotéza by vysvetľovala bohatý výskyt vápnika vo vesmíre a pôvod pozitrónov, ktoré sú pozostatkom rozpadu titánu-44. V tom istom vydaní časopisu Nature však publikovali článok aj japonskí vedci vedení Kojim Kawabatom z Univerzity v Hirošime, ktorí skúmali supernovu SN2005cz, ktorá mala veľmi podobné vlastnosti ako SN2005E.

Kawabata však tvrdí, že nešlo o nový typ supernovy, ale o zánik masívnej hviezdy. Podľa neho spomínaná hviezda predstavuje hranicu medzi hviezdami, ktoré ukončia svoje životy explóziou gigantickej supernovy a tými, ktoré nevybuchujú.