Sobota27. apríl 2024, meniny má Jaroslav, zajtra Jarmila

Planéta Merkúr sa zmenšuje

BRATISLAVA - Najmenšia planéta Slnečnej sústavy sa zmenšila.

Vyplýva to z údajov získaných z januárového preletu sondy Messenger okolo planéty Merkúr. Počas svojej existencie sa podľa výpočtov zmenšila planéta o 1,5 kilometra v priemere. Vedci sa domnievajú, že tento jav by mohol byť spôsobený pomalým chladnutím jadra planéty. Štúdia publikovaná vo vedeckom časopise Science, považuje chladnutie jadra za dôležitý faktor pri zmene magnetizmu zeme. "Chladnutie jadra planéty nespustila iba magnetické dynamo, ale viedla aj ku kontrakcii celej planéty. Na základe získaných údajov je zmena až o tretinu väčšia než sme pôvodne predpokladali," uviedol Sean Solomon z amerického Carnegie Institute of Washington.

Messenger (skratka z Mercury Surface, Space Environment, Geochemistry and Ranging - Povrch Merkúru, vesmírne prostredie, geochémia a meranie) získala údaje pri prelete nad planétou Merkúr vo výške 200 kilometrov nad povrchom. Išlo tak o v poradí prvý tesný prelet po vyše troch desaťročiach, keď v roku 1975 získala pri svojom treťom prelete z podobnej blízkosti informácie sonda Mariner 10. Messenger preletí v tejto blízkosti ešte dvakrát než sa v roku 2011 dostane na obežnú dráhu Merkúru. Okrem prevratných informácií o rozmeroch získala sonda dôkazy o vulkanickej aktivite na planéte a potvrdila tak nejednoznačné informácie získané Marinerom 10.

Informoval o tom britský spravodajský portál news.bbc.co.uk.