Pondelok6. máj 2024, meniny má Hermína, zajtra Monika

KORONAVÍRUS sa rozšíril po svete skôr, ako experti predpokladali! Genetik prehovoril o jeho infekčnosti

Ilustračné foto (Zdroj: SITA/AP/Ronald Zak)

LONDÝN - Genetická analýza vzorkov získaných od viac ako 7500 infikovaných ukázala, že koronavírus sa rozšíril po svete ešte na konci minulého roka. Podľa štúdie vedcov z londýnskej univerzity UCL, o ktorej informovala agentúra Reuters, je teraz vírus SARS-CoV-2 vo fáze adaptácie na ľudského hostiteľa.

Výskum londýnskych genetikov odhalil takmer dvesto rekurentných genetických mutácií koronavírusu, ktoré podľa nich ukazujú, ako sa môže vírus vyvíjať pri šírení v populácii. Podľa spoluautora štúdie Francoisa Ballouxa možno značnú časť genetických variácií vírusu nájsť vo všetkých najpostihnutejších krajinách. Na základe toho sa vedci domnievajú, že sa vírus rozšíril do sveta veľmi rýchlo krátko po tom, čo vypukla prvá epidémia v Číne. "Všetky vírusy prirodzene mutujú. Mutácie samy o sebe nie sú zlé a neexistujú dôkazy pre tvrdenie, že SARS-CoV-2 mutuje rýchlejšie alebo pomalšie, než by sme očakávali. Zatiaľ nemôžeme povedať, či sa vírus mení vo viac či v menej smrteľný a nákazlivý," vysvetlil Balloux.

KORONAVÍRUS sa rozšíril po

Na svete sa koronavírusom infikovalo viac ako 3,7 milióna ľudí a takmer 300-tisíc z nich na COVID-19 zomrelo. Nákazu hlási už viac než 210 krajín a závislých území. Prvý prípad ohlásila Čína vlani v decembri. Nová štúdia zverejnená v prestížnom časopise Infection, Genetics and Evolution potvrdila, že sa SARS-CoV-2 prvýkrát objavil na konci roku 2019 a krátko nato sa rozšíril do celého sveta. Presné miesto, odkiaľ sa začal šíriť, sa výskumníkom zatiaľ nepodarilo identifikovať.

Zakázané mesto v Číne
 (Zdroj: SITA/AP Photo/Mark Schiefelbein)

Ballouxov tím analyzoval genóm viac než 7500 víruso z infikovaných pacientov z rôznych štátov sveta. Výsledky podporili hypotézy, že všetky vírusy SARS-CoV-2 zdieľajú spoločného predka z konca roku 2019. Z toho vychádza domnienka, že v tomto čase sa vírus preniesol zo zvieracieho hostiteľa na človeka. Podľa genetika to znamená, že nie je veľmi pravdepodobné, že by vírus medzi ľuďmi koloval dho predtým, než bol na konci vlaňajška po prvý raz odhalený.

Viac o téme: KoronavírusCOVID-19