Štvrtok25. apríl 2024, meniny má Marek, Marko, Markus, zajtra Jaroslava

Astronómovia zaznamenali doposiaľ najväčšiu explóziu vo vesmíre

Ilustračné foto

WASHINGTON - Astronómovia objavili známky doteraz najväčšej zaznamenanej explózie od počiatkov vesmíru. Nastala v zhluku galaxií Ophiuchus približne 390 miliónov svetelných rokov ďaleko od Zeme. Informoval o tom na svojom webe americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA).

Výbuch podľa vedcov vyšiel od supermasívnej čiernej diery v jednej galaxii, ktorá sa nachádza v centre galaktického zhluku Ophiuchus. Uvoľnilo sa pri tom približne päťkrát viac energie ako pri doteraz najväčšej explózii pozorovanej ľuďmi vo vesmíre.

"Výbuchy v centrách galaxií sme videli aj predtým, ale tento je skutočne, skutočne masívny. A nevieme, prečo je tak veľký," poznamenala k objavu podľa webu Phys.org austrálska astrofyzička Melanie Johnstonová Hollittová. "Ale stalo sa to veľmi pomaly - ako výbuch v spomalenom filme, ktorý trval stovky miliónov rokov," dodala vedkyňa.

Objav bol urobený vďaka kombinácii údajov získaných zo štyroch zariadení sledujúcich vesmír. Ide o röntgenové teleskopy na obežnej dráhe Chandra, ktorý patrí NASA, a XMM-Newton Európskej vesmírnej agentúry ESA a o pozemné zariadenia Murchison Widefield Array v Austrálii a systém teleskopov Giant Metrewave Telescope v Indii.

Viac o téme: VesmírVýbuchAstronómoviaNASA