Štvrtok2. máj 2024, meniny má Žigmund, zajtra Galina

Vedci vyriešili zásadnú otázku o vesmíre: Už vedia, odkiaľ prichádza kozmické žiarenie

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: nasa)

PRAHA - Skupine vedcov spojených s Observatóriom Pierra Augera v Argentíne, s ktorou spolupracujú aj českí výskumníci, sa podarilo nájsť odpoveď na otázku o pôvode kozmického žiarenia. Nad týmto problémom si odborníci lámali hlavu od 60. rokov 20. storočia, kedy bola potvrdená existencia častíc kozmického žiarenia. Pomocou výpočtov a experimentov na observatóriu sa ukázalo, že častice majú pôvod mimo našej galaxie. Objav popisuje článok, ktorý 22. septembra vychádza v prestížnom vedeckom časopise Science. Informovala o tom Akadémia vied ČR.

FOTO Dobrovoľníci odišli po 8 mesiacoch z izolácie "na Marse": Toto boli ich prvé dojmy

Častice kozmického žiarenia sú jadrá chemických prvkov od vodíku po železo. Vedci sa zamerali len na tie z nich, ktoré majú energiu nad dvomi joulami. Tých k nám neprilieta veľa a je náročné ich spoľahlivo detekovať. Aj tak sa podarilo vedcom zistiť, odkiaľ tieto častice smerujú. Pôvod nemajú v našej galaxii, ale v inej časti vesmíru, kde sa nachádza viac galaxií. Presne to určiť nejde, pretože pri lete na takú vzdialenosť môže časticu odkloniť magnetické pole.

Profesor Karl-Heinz Kampert z univerzity vo Wuppertale, ktorý je súčasne hovorcom observatória Pierra Augera, považuje objav za zásadný. "Teraz sme výrazne bližšie k vyriešeniu záhady pôvodu týchto zvláštnych častíc. To je pre astrofyziku otázka značného významu. Naše pozorovanie prináša presvedčivé dôkazy o tom, že miesta na zrýchlenie častíc na takú veľkú energiu sa nachádzajú mimo našej galaxie," uviedol.

Výskum v argentínskom observatóriu týmto objavom nekončí. Teraz sa výrazne modernizuje, aby mohlo preskúmať aj častice kozmického žiarenia s ešte väčšou energiou. Pôvod žiarenia by sa z nich dal odhaliť presnejšie, ale sú ešte zriedkavejšie ako tie s energiou nad dvoma joulami. "Zistili sme, že z vesmíru sa k nám dostávajú rekordne energetické častice s miliónkrát vyššou energiou, než aké dokážeme pripraviť na najväčšom pozemskom urýchlovači. Príroda je stále dokonalejšia ako človek a my vďaka tomu môžeme testovať správanie hmoty," okomentoval to riaditeľ Fyzikálneho ústav AV ČR Michael Prouza.

Viac o téme: VesmírKozmické žiarenie