Piatok3. máj 2024, meniny má Galina, zajtra Florián

Trúfalé tvrdenia astrofyzika o záhadných temných planétach: Mimozemský život hľadajte tam!

Astronómovia ich nazývajú „stepnými vlkmi“ Zobraziť galériu (2)
Astronómovia ich nazývajú „stepnými vlkmi“ (Zdroj: thinkstock)

BORDEAUX - Astronómovia objavili za posledných 15 rokov asi 50 studených planét, ktorým chýba kľúčový faktor k vzniku života. Putujú ako vesmírni tuláci priestorom a vedci sa domnievajú, že by mohli byť nositeľmi mimozemského života.

Astrofyzik Sean Raymond sa domnieva, že vnútorné teplo „zatúlaných“ planét by mohlo udržiavať na povrchu planéty vodu v kvapalnom stave a teda aj nejaké formy života. Napriek tomu, že tieto vzdialené planéty nie sú zahrievané slnečnou energiou, môžu byť schopné udržať požadovanú teplotu zvnútra. „Vrstva ľadu na povrchu planéty môže pôsobiť ako silný izolátor tepla planéty,“ uvažuje Raymond z francúzskeho strediska Laboratoire d'Astrophysique de Bordeaux.

Čítajte tiež: Ohurujúci dôkaz na FOTO, že mimozemšťania chcú kolonizovať našu Zem!

„V prípade, že vrstva ľadu je dosť silná, planéta môže pod ľadovou škrupinou udržiavať oceán kvapalnej vody,“ hovorí astrofyzik. Dodáva však, že vrstva ľadu musí by najmenej 10 kilometrov hrubá, aby sa pod ňou voda udržala miliardy rokov. Vedci totiž vyrátali, že život sa na planéte môže vo vode uchovať aj miliardy rokov bez priameho zdroja svetla. Teplo môže byť podľa viacerých odborníkov produkované rádioaktívnymi prvkami vo vnútri planéty.

Pre astronómov sú hádankou

Vedci pomenovali neprebádané temné planéty „stepnými vlkmi“, pretože osamelo putujú vesmírnou stepou. Ďalším spôsobom na udržanie vnútorného tepla planéty je okrem rádioaktivity hustá atmosféra, myslí si Raymond. „Voľne plávajúca Zem s hustou vodíkovou atmosférou by mohla udržať povrchovú teplotu nad bodom mrazu,“ uvádza Raymond s tým, že planéta by podľa neho mohla mať na svojom povrchu aj jazerá a oceány.

Studené temné planéty je podľa vedcov veľmi ťažké nájsť, pretože bez obiehanej hviezdy odrážajú veľmi málo svetla. No keďže ich astronómovia za uplynulých 15 rokov objavili až 50, existuje veľký predpoklad, že vo vesmíre ich je oveľa viac. Pre astronómov predstavujú veľmi zaujímavé objekty. Vedci doposiaľ nevedia pochopiť, aká sila ovláda pohyb voľne plávajúcich planét. Nemajú obežnú dráhu a ich pohyb nie je štruktúrovaný, hoci má všetky vlastnosti „klasických“ planét, uviedol Daily Mail.

Na ich povrchu by mohla byť voda v kvapalnom stave