Pondelok6. máj 2024, meniny má Hermína, zajtra Monika

Prevratný objav NASA: Na planéte 120 svetelných rokov od nás sú oblaky z vodnej pary!

Koncept planéty HAT-P-11b
Koncept planéty HAT-P-11b (Zdroj: nasa.gov)

NEW YORK - Americkí vedci získali nové dôležité údaje o exoplanéte v súhvezdí Labute, ktoré svedčia o možnej existencii života na jej povrchu. Oznámil to v stredu americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA). Informácie o exoplanéte označenej kódom HAT-P-11b sa podarilo získať s pomocou orbitálnych observatórií Kepler, Hubble a Spitzer.

Termínom exoplanéty sú označované vesmírne telesá, ktoré ležia mimo slnečnej sústavy a obiehajú okolo vlastnej hviezdy. Nový objav astronómov NASA vyvoláva nádej na existenciu života najmä vďaka oblakom vodných pár, ktoré sa okolo planéty vyskytujú.

Exoplanéta bola objavená v roku 2009; jej veľkosť je päťnásobná v porovnaní so Zemou, od ktorej je vzdialená asi 120 svetelných rokov. Jej vek odhadujú vedci na 6,5 miliardy rokov. Ďalší výskum exoplanéty podľa NASA uľahčí skutočnosť, že jej atmosféra je priezračná.

Vesmírny teleskop Kepler, s ktorým NASA hlavne pracuje, od svojho vypustenia v roku 2009 zaznamenal viac ako 3500 možných exoplanét. Americkí astronómovia tento rok za hranicami našej slnečnej sústavy vďaka tomuto teleskopu potvrdili existenciu 715 nových planét.