Štvrtok25. apríl 2024, meniny má Marek, Marko, Markus, zajtra Jaroslava

Nové odhalenie o našej planéte: Jedna z najstarších častí Zeme odkrýva zaujímavé tajomstvo!

Zirkón
Zirkón (Zdroj: Univerzita vo Wisconsine)

CANBERRA - Úlomok zirkónu nájdený na ovčej farme v západnej Austrálii je podľa nových zistení vedcov najstaršou známou časťou našej planéty. Experti s pomocou dvoch rôznych metód stanovili vek kryštálu na 4,4 miliardy rokov.

Nález naznačuje, že Zem sa stala pomerne krátko po svojom vzniku pred 4,5 miliardy rokov obývateľnou. "Zemská kôra sa vytvorila relatívne skoro po vzniku našej planéty a tento malý drahokam je jej pozostatkom," napísali odborníci vo svojej štúdii zverejnenej v najnovšom vydaní časopisu Nature Geoscience.

"Krajina v jej ranej fáze nebola tak drsným miestom, ako sa mnohí vedci domnievali," konštatoval vedúci výskumu John Valley z amerického Wisconsinského univerzitného systému.

Naša planéta vznikla pred 4,5 miliardami rokov ako žeravá guľa, ale podľa spomínaného zirkónu možno súdiť, že už o 100 miliónov rokov neskôr mala pevnú zemskú kôru. Z veku minerálu je tiež zrejmé, že zemská kôra sa objavila len 160 miliónov rokov po sformovaní našej slnečnej sústavy.

"Jedna z vecí, ktoré nás naozaj zaujímajú, je, kedy bola Zem prvýkrát vhodná k životu. Kedy vychladla natoľko, že sa mohol objaviť život," uviedol Valley v telefonickom rozhovore. "Zistenie, že kryštál zirkónu, a teda aj zemská kôra, sú staré 4,4 miliardy rokov, naznačujú, že naša planéta mohla byť schopná podporovať mikrobiálny život pred 4,3 miliardami rokov," vyhlásil ďalej Valley.

"Nemáme žiadne dôkazy, že život vtedy skutočne existoval. Ani nemáme žiadne dôkazy, že neexistoval. Ale nie je dôvod, prečo by pred 4,3 miliardami rokov nemohol život na Zemi existovať," dodal Valley.

Najstaršie fosílne svedectvo života na Zemi sú stromatolity, teda vápencové útvary vytvorené archaickými formami baktérií, ktoré sú staré asi 3,4 miliardy rokov.

Spomínaný zirkón bol vyzdvihnutý zo skaly v austrálskej oblasti Jack Hills v roku 2001. Na nález takejto dôležitosti je zirkón veľmi malý, meria iba 0,2 krát 0,4 milimetra.

"Zirkóny môžu byť veľké a veľmi krásne. Tie, s ktorými pracujeme my, sú však malé a nie sú pre nikoho zvlášť atraktívne s výnimkou geológov," podotkol Valley. "Keby ste tento úlomok položili na dlaň a mali dobrý zrak, mohli by ste ho vidieť bez lupy," dodal.