Sobota20. apríl 2024, meniny má Marcel, zajtra Ervín

Vedci sa tešia: Vo vesmíre objavili "dvojčatá" Zeme!

ilustračné foto
ilustračné foto (Zdroj: nytimes.com)

NEW YORK - Družica Kepler, pomocou ktorej americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) pátra po obývateľných planétach mimo našej slnečnej sústavy, objavila prvé dve planéty takmer rovnako veľké ako Zem. S odvolaním sa na amerických vedcov o tom informovala agentúra AP.

Kepler-20e a Kepler-20f sú zatiaľ najmenšími objavenými planétami, ktoré obiehajú okolo hviezdy podobnej nášmu Slnku. Priemer jednej z planét, ktoré rotujú okolo hviezdy Kepler-20 vzdialenej asi 950 svetelných rokov od Zeme, je len o tri percentá väčší ako ten zemský; priemer druhej planéty sa blíži deviatim desatinám toho zemského.

Obe planéty sú podľa vedcov pravdepodobne hornaté, rovnako ako Zem. Teploty na ich povrchu však dosahujú 815 a 426 stupňov Celzia, a preto na nich nemôže byť život v tej podobe, ako ho poznáme.

Na začiatku decembra sa vedcom podarilo pri inej vzdialenej hviezde nájsť planétu, na ktorej povrchu je teplota asi 22 stupňov Celzia. Aj keď tá by životu priaznivá bola, na planéte napriek tomu pravdepodobne život neexistuje, pretože je 2,4 krát väčšia ako Zem a podľa astronómov skôr podobná Neptúnu.

Družica Kepler je prvou sondou vyslanou NASA, ktorá dokáže nájsť planéty veľkosti Zeme obiehajúce okolo hviezd, ako je Slnko. Ďalekohľad od roku 2009 sleduje oblasť v blízkosti súhvezdia Labute a Lyra. Po obývateľných planétach pritom pátra v okolí asi 156-tisíc hviezd. Doteraz objavil vyše 2000 telies, ktoré by mohli byť planétami. Potvrdiť sa to zatiaľ podarilo len u niekoľkých z nich.