Sobota4. máj 2024, meniny má Florián, zajtra Lesana, Lesia

Môže za haváriu Tu-154 umiestnenie vysielača?

Tu-154 letel príliš nízko možno kvôli vysielaču Zobraziť galériu (2)
Tu-154 letel príliš nízko možno kvôli vysielaču

BRATISLAVA/VARŠAVA – Umiestnenie vysielača, ktorý slúži na navádzanie lietadla pred pristátím na letisku v Smolensku, je neštandardné. Ak by o tom pilot nevedel, mohlo to zapríčiniť katastrofu, tvrdí to bývalý vojenský pilot zo Smolenska, ktorého cituje denník Rzeczpospolita. Poľský prezidentský špeciál Tu-154 sa tu zrútil 10. apríla.

Jedna z najdôležitejších otázok príčin katastrofy v Smolensku znie: Prečo bolo lietadlo kilometer pred pristávacou dráhou len niekoľko metrov nad zemou? Odpoveďou by mohlo byť práve neštandardné umiestnenie vysielača, ktorý je v ose dráhy. Štandardne by mala byť tzv. „blížna a diaľna“ kilometer a štyri kilometre od začiatku dráhy. V Smolensku, zo smeru pristávania poľského prezidentského Tupoleva, je to však šesť kilometrov.

Ak o tom pilot nevedel, orientoval sa podľa inej vzdialenosti a vybral si štandardnú trajektóriu na pristátie, mohol sa tak ocitnúť niekoľko metrov nad zemou už vo vzdialenosti 1,5 - 2 kilometre od letiska. V tejto vzdialenosti mal pritom letieť vo výške najmenej 70 metrov. „Letel tak, ako by práve tu očakával začiatok dráhy,“ cituje poľský denník smolenského pilota Alexandra Korončika.

Tu-154 mal 1,1 kilometra pred dráhou letieť vo výške 70 metrov, vyplýva to aj z dokumentácie smolenského letiska, píše na svojej stránke rádio TOK FM. Tzv. pristávacie procedúry každého letiska popisujú, akým spôsobom sa má lietadlo približovať na pristátie. Prezidentský špeciál bol však okolo 50 metrov nižšie, len niekoľko metrov nad zemou, uviedla televízna stanica TVN24.

Ruskí experti tvrdia, že umiestnenie vysielača mohlo byť príčinou katastrofy len vtedy, ak by sa posádka dopustila ďalších chýb. Denník cituje aj zdroj, podľa ktorého by mal pilot ešte pred letom dostať tieto parametre od ruskej strany. Údaje mal mať už zaznamenané v palubných prístrojoch. Ak by obsluha letiska zistila, že lietadlo letí príliš nízko, musí okamžite reagovať a prikázať pilotovi vyrovnať výšku. Pred príliš nízkym letom majú posádku upozorniť aj ďalšie systémy na palube, výškomer a systém TAWS.

Kapitán tragického letu Arkadiusz Protasiuk letel do Smolenska ako druhý pilot s premiérom Donaldom Tuskom. Lietadlo však vtedy mohlo ísť na pristátie z druhej strany, kde je vysielač umiestnený štandardne: štyri kilometre a kilometer od dráhy. Bartosz Stroiński, ktorý bol kapitánom posádky si však myslí, že jeho umiestnenie nemalo vplyv na katastrofu.

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu