Nehoda spoločnosti JEJU Air z decembra minulého roka má prvotného vinníka. Podľa predbežnej správy za katastrofu môže vypnutie nesprávneho motora, čo viedlo k smrti 179 osôb.
Primárnym dôvodom v správe je zrážka s vtákmi, ktorá vysadila oba motory. Po odobratí vzoriek DNA o zistení prítomnosti vtákov v motoroch však nová správa tieto zistenia reviduje. Zistenia vyšetrovateľov totiž objavili, že poškodenia utrpel len pravý motory zatiaľ čo ľavý bol plne funkčný. Začiatkom marca prešli oba motory hĺbkovou kontrolou vo Francúzsku, kde výsledky potvrdili, že všetky systémy ľavého motora fungovali regulárne.
Nedorozumenia v kokpite
Hlasový záznamník z kokpitu odhalil, že kapitán dal pokyn na vypnutie motora číslo dva (pravý motor). Prvý dôstojník však vypojil prívod paliva ľavého motora a aktivoval hasenie, čím ho kompletne vyradil z činnosti. Kvôli tomuto rozhodnutiu lietadlo nemalo k dispozícii elektrický systém a ani vysunutý podvozok. Analýza viedla aj k pochybnému postupu po avizovaní zrážky s vtákmi. Po správnosti mali piloti pokračovať v pôvodnom smere dráhy, avšak miesto toho začali stúpať, vykonali niekoľko nepravidelných manévrov a pristávali z opačnej strany dráhy.
Vzbura rodín i odborov
So zisteniami majú, samozrejme, problém rodiny obetí i odbory JEJU Air. Tie odsúdili správu ako „zlomyseľné falšovanie“ kapitánových činov a argumentoval , že vyšetrovanie nepreberalo systémové faktory. Konkrétne spochybnil výskyt múru tesne pri dráhe a či by nedostatky letiskovej infraštruktúry mohli výsledok zhoršiť.
Naopak, rodiny tvrdia, že správa predčasne obviňuje posádku bez kľúčových údajov. Ako informovala agentúra Yonhap, právni zástupcovia rodín opakovane žiadali prístup k letovému záznamníku a záznamníku hlasu v kokpite. Obe čierne skrinky im však nesprístupnili, čo vyvolalo obavy z transparentnosti.