BUDAPEŠŤ - Za výhražnými e-mailmi, ktoré vo štvrtok dostali maďarské školy, nie je reálne nebezpečenstvo a každý sa môže cítiť bezpečne. Vyhlásil to v piatok na tlačovej konferencii šéf komunikačného odboru Celoštátneho veliteľstva polície (ORFK) Kristóf Gál. S odvolaním sa na server 444.hu o tom informuje spravodajca v Budapešti.
Gál podotkol, že elektronickú poštu s bombovou hrozbou si viaceré školy všimli až vo štvrtok večer alebo v piatok ráno. Bombový poplach vyhlásili na stovkách vzdelávacích zariadení, dodal. Od štvrtkového rána polícia preverila 313 škôl, z nich 292 na základe výhražného e-mailu. Vo zvyšných požiadalo vedenie školy políciu o preventívnu kontrolu svojich priestorov. Vyhrážky dostalo celkom 273 škôl v Budapešti a 19 škôl mimo hlavného mesta.
archívne video
Národný úrad vyšetrovania (NNI) začal vyšetrovanie pre podozrenie z trestného činu hrozby teroristickým činom. Maďarské orgány spolupracujú s Europolom a orgánmi iných krajín, ktoré sa podobnými prípadmi v uplynulom období zaoberali, dodal Gál.
Po bombových hrozbách chcú učitelia od Orbána záruky bezpečnosti škôl
Maďarský Demokratický odborový zväz pedagógov (PDSZ) v piatok adresoval premiérovi Viktorovi Orbánovi vyhlásenie v súvislosti so štvrtkovými bombovými hrozbami, ktoré boli zaslané elektronickou poštou trom stovkám škôl. Podľa servera infostart.hu sa učitelia premiéra pýtajú, akými prostriedkami, metódami a krokmi bude odteraz zabezpečovať vláda osobnú bezpečnosť a život detí, študentov a učiteľov, informuje spravodajca v Budapešti.
Odborová organizácia v dokumente okrem iného žiada zrušiť ustanovenie obmedzujúce používanie mobilných telefónov učiteľmi s cieľom zabezpečiť rýchly a efektívny prenos informácií a opatrení v čase ohrozenia, a chce aj odvolať nariadenie o zhromažďovaní a blokovaní informačných a komunikačných zariadení žiakov, aby sa v takýchto prípadoch mohli rodičia dovolať svojim deťom.
PDSZ požaduje tiež zabezpečiť finančné prostriedky na zamestnávanie primeraného počtu sociálnych pracovníkov a školských psychológov na školách s cieľom znížiť psychickú záťaž učiteľov, rodičov a študentov. Financie by podľa pedagógov boli potrebné aj na odbornú prípravu pre prípady teroristických útokov a na vyvinutie komunikačnej stratégie na zníženie paniky, čo by to obmedzilo úzkosť študentov, rodičov i učiteľov.