BRATISLAVA - Je potrebné, aby sa na Slovensku zvýšila kvalita vzdelávania. Na pondelkovej tlačovej konferencii to podľa výsledkov žiakov uviedli predstavitelia Republikovej únie zamestnávateľov (RÚZ), ktorá je partnerom rebríčka základných a stredných škôl Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO). Upozornili, že zamestnávatelia nie sú schopní dlhodobo obsadiť viac ako 80 000 voľných pracovných pozícií.
"Práve v odboroch technických, informatických, je to extrémne veľa a dlhodobo firmy nedokážu rásť práve preto, že nedokážu nájsť absolventov či už stredných alebo vysokých škôl," priblížil prvý viceprezident RÚZ Mário Lelovský. Dodal, že kvalitná príprava študentov je pre ich následnú uplatniteľnosť na pracovnom trhu kľúčová.
archívne video
"Zastarané formy vzdelávania, veľký počet malých škôl s nedostatočným vybavením a zameranie sa na známky namiesto zručností sú, žiaľ, stále prevažujúcou slovenskou realitou," podotkol Lelovský. Jedným z riešení je podľa neho optimalizácia siete základných a stredných škôl. Ako vysvetlil, malé školy, ktorých je drvivá väčšina, nie sú schopné zabezpečiť materiálno-technické vybavenie alebo kvalitných učiteľov. Považuje za nevyhnutné, aby sa počet škôl redukoval na základe reálnych potrieb trhu práce.
Viceprezident RÚZ Jozef Špirko zdôraznil, že vyššie platy pedagógov by mali prinášať aj vyššiu kvalitu vzdelávania. Pre jej zvýšenie je však podľa neho kľúčové nastaviť správnu motiváciu pedagógov.
Každoročné navyšovanie platov by preto podľa Špirka nemalo ísť len ich plošnou valorizáciou. "Potrebujeme predovšetkým posilniť osobnú motivačnú zložku, ktorá umožní odmeniť pedagógov na základe kvality ich práce a špecializácie, čo by pomohlo doplniť chýbajúcich pedagógov niektorých, predovšetkým technických a prírodovedných odborov," špecifikoval Špirko. Motivačná zložka môže podľa neho vyriešiť aj nedostatok pedagógov v regiónoch s vyššími životnými nákladmi.
Špirko si myslí, že by sa mala zvýšiť aj kompetencia riaditeľov škôl pri prerozdeľovaní finančných zdrojov. "Aby ich mohli rozdeliť podľa potrieb tej ktorej školy a veríme, že budú posudzovať predovšetkým potreby a kvalitu školy a svojich pedagógov," uzavrel.