Pondelok6. máj 2024, meniny má Hermína, zajtra Monika

Unikátne VIDEO: Rusi vytiahli z jazera obrí meteorit, ktorý vystrašil celú planétu!

Čeljabinský meteorit Zobraziť galériu (2)
Čeljabinský meteorit (Zdroj: SITA)

MOSKVA - Úlomok "čeljabinského meteoritu" s váhou asi 570 kilogramov, ktorý dopadol na Zem v polovici februára, sa dnes podarilo ruskej expedícii vyzdvihnúť z dna jazera Čebarkul na Urale.

"Presnú váhu úlomku sa zistiť nepodarilo, pretože váhy sa rozbili," napísala agentúra Interfax. Ulovený úlomok mohol pôvodne vážiť vyše 600 kilogramov, ale počas vyťahovania z dvadsaťmetrovej hĺbky sa z neho odlomili dva menšie fragmenty.

V ruských médiách sa už skôr objavili odhady vedcov, podľa ktorých mohol "čeľjabinský meteorit" vážiť 11 000 ton a jeho priemer činil 17 metrov. Zrejme išlo o druhé najväčšie nebeské teleso, ktoré zasiahlo Zem, po tunguzskom meteorite, ktorý dopadol na Sibíri v júni 1908.

"Podľa predbežnej obhliadky a charakteristických príznakov pre kamenné meteority možno povedať, že tento úlomok je časťou čeljabinského meteoritu," vyhlásil docent Sergej Zamozdra z Čeljabinskej univerzity. Konštatoval, že povrch meteoritu je silne roztavený, dobre badateľná je aj hrdza a veľké množstvo jamiek. "Je to najväčší úlomok meteoritu a pravdepodobne bude patriť medzi desať najväčších nájdených meteoritov," odhadol.

Výlov meteoritu stál Čeľabinskú oblasť 1,6 milióna rubľov (asi 38 000 eur). "Sotva sa kedy naskytne druhá takáto príležitosť vyloviť z dna meteorit. Vari to nie je úlovok snov?" obhajoval náklady technický vedúci expedície Maxim Šipulin. Potápači v jazere našli celkom 14 úlomkov meteoritu, druhý najväčší vážil len 11 kilogramov.

Meteorit - sledovaný už v podobe roja meteoritov - 15. februára vydesil miliónový Čeľjabinsk. Tlaková vlna rozbila tisícky okien a úlomky skla zranili asi 1500 ľudí. Úkaz spôsobil škody za miliardu rubľov (asi 24 miliónov eur).

Nárazová vlna dvakrát obletela Zem dookola. Podľa vedeckej štúdie, publikovanej v časopise Geophysical Research Letters, pri náraze išlo o najväčšiu uvoľnenú energiu na jednom mieste za viac ako sto rokov, aspoň podľa senzorov, ktoré inak slúžia na odhaľovanie utajovaných pokusných jadrových výbuchov. Výbušná energia, ktorá sa uvoľnila pri dopade vesmírneho roja na Urale, zodpovedala sile 460 kiloton trinitrotoluénu.