°C

Štvrtok, 25. február 2021. Meniny má Frederik, Frederika, zajtra Viktor.

KORONAVÍRUS HOAX Priemyselník Vladimír Soták uvádzal nesprávne dáta o mŕtvych na COVID-19

Predseda Klubu 500 Vladimír Soták
Predseda Klubu 500 Vladimír Soták
Zdroj: TASR – Jakub Kotian
15.02.2021 10:55

BRATISLAVA - Celkovo viac ako 12.000 používateľov Facebooku zdieľalo video s priemyselníkom Vladimírom Sotákom, ktorý v živom vysielaní televízie TA3 tvrdil, že počet zomrelých vo ôsmich krajinách Európskej únie (EÚ) sa v roku 2020 významne nelíšil oproti roku 2019, v niektorých štátoch vraj dokonca medziročne klesol. Nie je to pravda, jeho čísla pochádzali zo stránky, ktorá len počíta odhady na základe dlhodobých demografických trendov a nemá nič spoločné s reálne zozbieranými dátami za rok 2020. Na dezinformácie upozorňuje v spolupráci s tlačovou agentúrou AFP.


Tisíce používateľov Facebooku zdieľalo štvorminútové video uverejnené na súkromnom profile 18. januára 2021. Vo videu vystupoval Vladimír Soták, generálny riaditeľ spoločnosti Železiarne Podbrezová a predseda Klubu 500. Vo videu tvrdil, že má k dispozícii dáta, podľa ktorých sa počet úmrtí v ôsmich štátoch EÚ vrátane Slovenska medzi rokmi 2019 a 2020 významne nevychýlil. V dôsledku globálnej pandémie COVID-19 podľa neho úmrtnosť v jednotlivých štátoch medziročne výrazne nenarástla, v niektorých krajinách dokonca klesla.

Video pochádza z vysielania TA3 z 11. januára 2021, z relácie Téma dňa. V druhej časti relácie diskutovali Emil Macho, predseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory a Vladimír Soták. Ten v relácii uviedol: "Pán redaktor, mám vybranú štatistiku okolitých krajín, kde je Rakúsko, Nemecko, Taliansko, Švédsko, Česká republika, Maďarsko, Poľsko a Slovensko, a môžem v rýchlosti povedať jedno. Mám porovnanie vývoja v rokoch 2019 a 2020 a môžem povedať, že v Rakúsku v roku 2020, poviem len čísla, zomrelo o necelých 600 ľudí viacej, to je necelých 0,7%. V Nemecku o 35.000 ľudí menej, to je 3,75%, v Taliansku o 50.000 ľudí menej! A čo sme počúvali o Taliansku, Bergamo, mŕtvi, po chodbách, kopú hroby, spoločné hroby, v mraze, strašenie. Švédsko, plus 6000, plus 7%. Česká Republika mínus 4194, mínus 3,7%, Maďarsko mínus 2400 ľudí, mínus 1,86%, Poľsko mínus 37.000 ľudí, to je mínus 9,24%. A Slovensko, žiaľ, plus 421, nie plus 400.000."

Soták v TA3 prezentoval absolútne a percentuálne rozdiely v ôsmich krajinách EÚ medzi počtom zomrelých za rok 2019 a číslami za rok 2020. Kým údaje za rok 2019 sa zhodovali s realitou zverejnenou štatistickými úradmi jednotlivých krajín, jeho dáta za rok 2020 nemali so skutočnými počtami zomrelých za rok 2020 nič spoločné. Pochádzali totiž zo stránky Countrymeters.info, ktorá poskytuje len veľmi jednoduché odhady na základe dlhodobých demografických trendov. Skutočnosť je taká, že vo všetkých spomínaných krajinách dramaticky narástol počet zomrelých za rok 2020 oproti roku 2019, a to od 6,2 percenta v Nemecku až po 18,7% percenta v Poľsku. Na Slovensku zomrelo 58.989 ľudí, čo je o takmer 5500 viac ako priemer za posledných päť rokov.

Chyby v Sotákových číslach

Denník E upozornil na chyby v Sotákových číslach ešte 13. januára v článku Vladimíra Šnídla, v ktorom bol citovaný výkonný riaditeľ Klubu 500 Tibor Gregor. Ten mal Sotákovi dáta do relácie pripraviť. Gregor priznal, že kým dáta za predchádzajúce roky pochádzajú zo štatistických úradov jednotlivých krajín, pre rok 2020 použil portál Countrymeters.info. Totožnú formuláciu poslal Gregor aj agentúre AFP: "Pokiaľ ide o údaje za rok 2020, čakali sme na zverejnenie údajov zo strany Národného centra zdravotníckych informácií alebo Štatistického úradu SR. Z dôvodu, že neboli zverejnené, použili sme údaje portálu countrymeters.info, ktoré sú verejne dostupné a dovtedy neboli spochybnené. Tento zdroj sme aj preverovali a nie je označený ako konšpiračný."

Klub 500 v pondelok reagoval, že jeho cieľom nebolo nikdy šíriť hoaxy a neoverené informácie. Pripomenul tiež, že v rámci svojej činnosti sa vždy riadi dátami, ktoré sú overiteľné a pochádzajú z verejne dostupných zdrojov. Rovnako, že začiatkom januára ešte neboli k dispozícii dáta Štatistického úradu SR.

"Nakoľko v čase, keď sme čísla týkajúce sa úmrtnosti na Slovensku za rok 2020 komentovali, neboli tieto údaje zverejnené, použili sme dáta z portálu countrymeters.info. Tieto štatistiky sú verejne dostupné a dovtedy neboli spochybnené. Rovnako ani portál countrymeters.info nebol označený ako konšpiračný,“ skonštatoval Klub 500 vo svojom stanovisku s tým, že spochybnené dáta ďalej nepoužíval.

Táto stránka však neposkytuje skutočné údaje o narodeniach alebo úmrtiach v jednotlivých krajinách sveta v reálnom čase. Namiesto toho len na základe dlhodobých demografických trendov a predikcií ponúka pomerne primitívne počítadlo odhadov, ktoré sa sústavne navyšuje, čím sa vytvára ilúzia, že čísla sú priebežne aktualizované. Agentúra AFP zhromaždila čo najaktuálnejšie dáta a údaje z viacerých zdrojov. Využila databázy Eurostatu a štatistických úradov všetkých spomínaných krajín: Slovenska, Česka, Maďarska, Poľska, Rakúska, Nemecka, Talianska a Švédska.

Dáta ukázali, že napríklad na Slovensku sa zvýšil počet úmrtí oproti roku 2019 o 5755, tj. o 10,54 percenta. Najväčší nárast v počte zomretých zaregistrovalo Poľsko (18,74%) a Česko (17,19%). Štatistický úrad SR vydal 10. februára 2021 tlačovú správu, v ktorej potvrdil, že počet zomrelých na Slovensku v roku 2020 bol najvyšší od druhej svetovej vojny. Najviac zasiahnutou skupinou boli seniori od 65 do 74 rokov.


Nástroje k článku


ZDROJ: TASR

Nahlásiť chybu

Tagy

Najčítanejšie články