Sobota20. december 2025, meniny má Dagmara, zajtra Bohdan, Noel

Skutočný zázrak: FOTO V garáži pri Dunajskej Strede vznikol unikátny slovenský športiak

Konštruktér Marián Lušpai Zobraziť galériu (13)
Konštruktér Marián Lušpai (Zdroj: SI)

HORNÁ POTÔŇ - Pred desiatimi rokmi sa Marián Lušpai s rodinou odsťahoval z hlavného mesta do Hornej Potône (okres Dunajská Streda), aby pokojne mohol pracovať na svojom celoživotnom sne o vytvorení vlastnej značky športového auta. Cez deň v Bratislave naďalej vedie zabehnutý autoservis a ostatný čas trávi v dielni za domom. Práve tam sa jeho predstava zmenila na realitu.

Kým čakáme na majstra, manželka – právnička nám prezradí, že v domácnosti je všetko podriadené vysnívanému autu, v jej hlase však vôbec nebadať nesúhlas či neľúbosť, je zrejmé, že aj po rokoch žijú v harmónii a láske.

Manufaktúra v Hornej Potôni
 (Zdroj: Szilárd Somogyi)

Rozhodujúce boli dve predsavzatia

Začalo sa to pred deviatimi rokmi, no až teraz nastal čas, že doslova vlastné auto má svoje evidenčné číslo a všetky technické a úradné povolenia. Deväť rokov je veľa času a veľa peňazí. Pán Lušpai nám prezradil, že by sa to dalo stihnúť aj za kratší čas a za menej prostriedkov, z dvoch predsavzatí však nechcel popustiť. V aute musí byť všetko podriadené výkonu a nemôže to byť lego auto, ktoré je poskladané z hotových častí už existujúcich vozidiel.

Tak sa aj stalo. V aute nie je nič, čo je v popisoch sériových vozidiel. Chýbajú posilňovače, servá a podporné systémy, ktoré by znížili výkon motora či zvýšili váhu vozidla. Konštruktér vychádzal z jednoduchého fyzikálneho zákonu, že rýchlosť a zrýchlenie ovplyvňuje pomer výkonu a váhy.

Skutočný zázrak: FOTO V
 (Zdroj: SI)

 Brutál váži len približne 800 kilogramov

Výrobca nikdy nemal ambície pretekárskeho pilota, jednoducho chcel výkon oslobodiť od jednotlivých technických záťaží. Aj preto auto pomenoval Brutal. Auto váži len približne 800 kilogramov, čo je výrazne menej ako váha bežných vozidiel, a už teraz má zrýchlenie 3,9 sekúnd.

Z iného auta pochádza len motor, ide o dvojlitrový boxer značky Subaru Impreza. Pôvodná predstava vychádzala z 1,8-litrového VW agregátu, museli si však priznať, že možnosti tohto typu nie sú v zhode s ich predstavami. V prospech boxerového motora hovorí aj nižšie ťažisko, ktoré zvyšuje stabilitu jazdy.

Stredne uložený boxer Subaru
 (Zdroj: Szilárd Somogyi)

Výkon motora prototypu je 240 koní, ktorý sa však elektronicky, „na počkanie“ dá zvýšiť až na 300 koní, z administratívnych dôvodov je však optimálne, ak auto vykazuje nižší výkon. Na požiadanie je možné vyrobiť auto až s výkonom 600 koní. Ako nám výrobca a konštruktér Marián Lušpai vysvetlil, Brutal je športové, nie však pretekárske auto. Samozrejme, ak má niekto pretekárske plány, Brutal vedia dodať aj bez motora, a majiteľ si môže namontovať zdroj výkonu podľa vlastného výberu.

Skutočný zázrak: FOTO V
 (Zdroj: SI)

Cena auta sa pohybuje okolo 100-tisíc eur

V Hornej Potôni sa zrodilo auto, ktoré má primárne zabezpečiť zážitok z jazdy, založený na výkone vozidla. Brutal nie je typ auta na každodenné cestovanie do práce, hoci majiteľ s ním už niekoľkokrát meral cestu do Bratislavy a späť. Predpokladanú zákaznícku vrstvu nebude tvoriť bežná motoristická verejnosť, nakoľko cena auta sa pohybuje okolo stotisíc eur.

Sparťanský interiér
 (Zdroj: Szilárd Somogyi)

„Sme si vedomí, že to nie je malá čiastka. Zákazník sa však okrem toho, že dostane presne to, čo si želal, stane aj investorom vozidla, ktoré podľa našich očakávaní neskôr získa na hodnote. Ktorýkoľvek sériovo vyrábaný športiak už na druhý deň po kúpe stratí na hodnote, veď sa z neho denne vyrobí aj sto kusov. Keďže prototyp Brutalu je už hotový, dokážeme čas výroby skrátiť na deväť mesiacov, pričom naraz vieme robiť maximálne na dvanástich autách. To znamená, že výrobnú dielňu mesačne opustí jedno auto,“ opisuje klasický, manufaktúrny charakter výroby.

Nádrž pohonnej hmoty
 (Zdroj: Szilárd Somogyi)

„Nepristúpili sme na kompromisy. Čo som si vysníval, to sme vytvorili. Keď bolo treba niektorú súčiastku vyrobiť osemkrát, pustili sme sa do nej aj na ôsmy pokus, až kým nebola taká, akú sme si ju predstavovali,“ hovorí konštruktér. Dodal, že dizajn navrhol ateliér Transport dizajn VŠVU v Bratislave, a aj s týmito partnermi sa zrodila veľmi pozitívna spolupráca, keďže všetci vycítili, že sa rodí niečo nevšedné, čo doteraz neexistovalo.

Pre dizajnérov mala práca svoje čaro, keďže dizajn mohli vnímať ako celok, a nešlo len o návrh nejakej časti. Navyše sa ich kreativita po krátkej dobe pretavila aj do reality, čo nie je pre dizajnérov až taká samozrejmosť.

Deväť rokov driny prinieslo svoje ovocie

Za ostatných deväť rokov bolo aj veľa slepých uličiek, ktoré, samozrejme, stáli aj nejaké peniaze. Za Lušpaiovcami však nestála a ani nestojí žiadna finančná skupina či sponzor. Jediným väčším zdrojom financií bola hypotéka na dom v Hornej Potôni.

Nová značka Brutal
 (Zdroj: Szilárd Somogyi)

Očakávali sme kritické poznámky na adresu jednotlivých úradov, v hlase konštruktéra však cítiť skôr rezignáciu: „Ak chcete vyrobiť športové lietadlo alebo rádio, môžete to urobiť bez problémov. Keď som sa však dostavil s tým, že by som chcel vyrobiť auto, tak sa na mňa dívali s otázkou v očiach, že to predsa nemôžem myslieť vážne.“

Súčiastky vznikali na sústruhu

Viackrát mu radili použiť aspoň tie najzložitejšie súčiastky z už existujúcich modelov, keďže už boli otestované. Konštruktér to však považoval za nepredstaviteľný kompromis a radšej si na sústruhu sám vyrobil aj brzdy. S úsmevom dodáva, že zo sériovej výroby pochádza možno len páka smerovky, pričom odhalí aj najdôležitejšiu časť výrobného procesu, a to CNC obrábací stroj.

CNC obrábací stroj
 (Zdroj: Szilárd Somogyi)

Na obrábacom stroji sa vyrobilo najviac súčiastok, a hoci nejde o najnovší typ, dodnes pracuje s presnosťou stotiny milimetra. Keďže bol odhodlaný robiť všetko originálne, všetko si musel sám nielen vysústružiť, frézovať a inak vytvoriť, ale čakala ho aj siahodlhá administratíva a povoľovanie. To, čo bolo úplne nové, sa muselo aj patentovať. „V tomto bode už prišlo vhod, že som právnička. To bola už moja práca,“ hovorí s úsmevom pani Lušpaiová.

Vlastná výroba súčiastok
 (Zdroj: Szilárd Somogyi)

Hoci Marián Lušpai nevyrába autá pre klasických zákazníkov, má na konte bezpochyby nielen slovenskú, ale aj európsku raritu. Vytrvalo šiel za svojím cieľom, a podarilo sa mu vytvoriť prostredie, v ktorom nebol za čudáka, ale vyslúžil si podporu a uznanie.

Skutočný zázrak: FOTO V
 (Zdroj: SI)

Viac o téme: BrutalMarián Lušpai
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu