Sobota4. máj 2024, meniny má Florián, zajtra Lesana, Lesia

Mýtny chaos trvá, Košičania protestujú

Petično-informačná kampaň únie audopravcov Slovenska
Petično-informačná kampaň únie audopravcov Slovenska

KOŠICE – Košický dopravný podnik nechce, aby cestujúci nepriamo cez mýtny systém financovali štátnu pokladnicu. Poukazuje pritom na nejasnosť a chaos pri zavádzaní mýta. Podľa podniku je absolútne nejasné, kde sa začínajú a kde končia spoplatnené úseky. DPMK sa v pondelok symbolicky pridal k protestu Únie nákladných autodopravcov proti nesystémovému zavádzaniu mýta.

„Väčšina autobusov košického dopravného podniku na protest proti chaotickému a nesystémovému zavedeniu mýta jazdí s oranžovou stužkou. Od začiatku zavedenia mýta nie je jasná kontrola prejazdených kilometrov po spoplatnených úsekoch a vôbec nevieme skontrolovať úhradu za najazdené kilometre zo strany prevádzkovateľa,“ uviedol generálny riaditeľ DPMK Michal Tkáč. „Prečo má práve košická cestujúca verejnosť platiť mýto, ale v iných mestách, ktoré sú na rozdiel od Košíc poprepájané diaľnicami, sa to mestských dopravcov prakticky nedotkne?“ pýta sa Tkáč.

Podľa DPMK je až v decembrovej vyhláške ministerstva dopravy uvedené, že nie je povinnosťou označiť všetky spoplatnené úseky. A to napriek tomu, že zoznam úsekov v tejto vyhláške je nejasný. Rovnako je absolútne nejasné, kde sa začínajú a kde končia spoplatnené úseky.

„Množstvo legislatívnych nejasností zhoršuje Dopravnému podniku mesta Košice možnosť kontrolovať, koľko vlastne prejazdíme kilometrov po spoplatnených úsekoch. Máme platiť za službu, ktorú si nemôžeme skontrolovať,“ dodáva Tkáč. Pre porovnanie uviedol, že bratislavský dopravný podnik musel vybaviť palubnými jednotkami necelých 30 autobusov zo 495, čo je päť percent. Po spoplatnených úsekoch jazdí v Bratislave šesť liniek z 87, čiže sedem percent. „V Košiciach sme museli vybaviť mýtnym systémom všetkých vyše 200 autobusov a po spoplatnených úsekoch nám jazdí približne 50 % liniek. To sú neporovnateľne vyššie náklady na mýto, ktoré prakticky nepriamo zaplatia štátu všetci Košičania,“ dodáva Tkáč. Celkové náklady na zavedenie a prevádzku mýta odhaduje Dopravný podnik mesta Košice na cca 165,5 tisíca eur.

Samospráva chce požiadať ministerstvo o zmenu, tvrdí vedúci komunikačného oddelenia košického magistrátu Jaroslav Vrábeľ. Mesto spolu s DPMK požiada o urýchlenú zmenu vyhlášky, ktorá vymedzuje úseky ciest spoplatnených mýtom. „Nedostatočne pripravený a masívne kritizovaný systém mýta je voči Košiciam nespravodlivý. Mesto však cestovné v MHD zvyšovať nechce a urobí všetko preto, aby sa táto nespravodlivosť Košičanov nedotkla,“ zdôraznil Vrábeľ.

Uviedol, že vládny návrh pôvodne rátal s oslobodením od mýta aj pre vozidlá MHD. Deklaroval, že nebude mať priamy dopad na rozpočty obcí a sleduje spravodlivé spoplatnenie so zámerom získania zdrojov na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. Na základe pozmeňujúceho poslaneckého návrhu (Smer-SD) po dohode s ministrom dopravy sa ustanovenie o oslobodení MHD od mýta nedostalo do schváleného znenia zákona č. 25/2007. „Mesto a cestujúci v košickej MHD sa tak majú nespravodlivo „skladať" na štátnu výstavbu diaľnic. Navyše v období ekonomickej krízy ukladá vláda samospráve povinnosť s novými nákladmi práve voči štátu,“ povedal Vrábeľ.

Ministerstvo bratislavské úseky vyňalo, košické nie. „V Bratislave ministerstvo pôvodne určilo, že po zavedení mýta bude spoplatnených takmer 40 bratislavských úsekov, pričom v Košiciach sa malo mýtom spoplatniť vyše 20 úsekov. Avšak nová vyhláška ministerstva dopravy č. 529/2009 z 15. 12. 2009, ktorá zrušila starú, už znížila počet spoplatnených úsekov v Bratislave na jediný, pritom v Košiciach ich naďalej ostalo viac ako desať,“ povedal.

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu