KOŠICE - Existuje len málo ľudí (hádam okrem školiacich sa pilotov), ktorí si pri lietaní vychutnávajú takzvaný druhý pokus. Ide o stav, kedy pilot tesne pred pristávaním z vlastnej vôle usúdi, že tentokrát úspešne nepristane, a tak pridá otáčky motora a opäť sa zdvihne a urobí ďalší okruh a nový pokus. Práve toto zažili dovolenkári, ktorí sa vracali do Košíc z Kréty a niektorí boli až nepríjemne prekvapení. Išlo hlavne o tých, ktorí niečo také zažili prvý raz.
archívne video
Zážitok dovolenkárov popísal denník Korzár. Pre niektorých cestujúcich nastal hotový šok, keď sa na košickom letisku náhle prerušil pristávací manéver. Lietadlo smerovalo z gréckeho dovolenkového rezortu na Kréte a pristávanie malo práve v sobotu 12. júla. Lietadlo sa však krátko pred dotykom zase zdvihlo a pristálo až na druhý pokus.
O tomto manévri svedčia aj radarové snímky z webu Flightradar 24.
Išlo o lietadlo Airbus A320-232 spoločnosti Smartwings. Let niesol označenie QS1603 a vyrážal z Heraklionu. Pôvodne mal pristáť o 9:50 hodine. Jeden z pasažierov popísal, že po tom, ako lietadlo preletelo areálom U. S. Steel a podvozok už bol vysunutý, prišla náhla zmena. "Po vysunutí podvozku a bezprostrednom priblížení sa k letiskovej dráhe, keď sme už minuli U. S. Steel, došlo k náhlemu opätovnému prudkému stúpaniu lietadla, ktoré muselo obkrúžiť letisko a pristáť znova," uviedol pre Korzár cestujúci.
"Povedali nám, že na dráhe bolo iné lietadlo a pilot preto prerušil pristátie. Museli sme urobiť okruh nad mestom a potom to skúsiť znova. Druhý pokus už prebehol bez problémov," dodal cestujúci, ktorý nechcel byť menovaný.
Niektorí si zaspomínali aj na nie veľmi peknú históriu svetového letectva, kedy došlo k veľkým tragédiám po tom, čo sa dva stroje vo veľkej rýchlosti zrazili na letisku. "Pokiaľ si pamätám, tak aj najväčšie letecké nešťastie v dejinách na Tenerife sa udialo práve zrážkou dvoch lietadiel na pristávacej dráhe (v roku 1977 zahynulo na letisku španielskeho ostrova 583 ľudí - pozn. red.)," zaspomínal si cestujúci.
Dôvody opakovaného pristávania nie sú letisku známe
Niečo iné však hovorí oficiálne stanovisko košického letiska, ktoré si stojí za tým, že v čase pristávania sa na dráhe nenachádzal iný stroj. "Pilot sa rozhodol pristávací manéver opakovať z dôvodov, ktoré nie sú letisku známe. K žiadnemu incidentu nedošlo. Takéto opakovania pristátia nie sú v leteckej doprave ničím výnimočným," uviedol pre denník hovorca letiska Juraj Toth.
“Zároveň si dovoľujem pre úplnosť uviesť, že za riadenie a koordináciu letovej prevádzky vo vzdušnom priestore je zodpovedná spoločnosť Letové prevádzkové služby SR," uzavrel. Štátna letová služba SmartLynx sa k tejto záležitosti nevyjadrila.