BRATISLAVA - Slovenskom sa šíri záhadná vlna neobjednaných balíkov s oblečením. Mnohí oklamaní Slováci na sociálnych sieťach hlásia, že im kuriéri doručili zásielky, ktoré si nikdy neobjednali. Prípadom už sa zaoberá aj polícia.
V posledných týždňoch sa na sociálnych sieťach množia príspevky Slovákov, ktorí tvrdia, že sa stali obeťami podvodu. Zásielky prichádzajú na mená a adresy reálnych ľudí, pričom kuriéri žiadajú platbu vopred. Väčšina adresátov tvrdí, že o ničom nevedeli a zásielku si neobjednali. Kým niektorí tovar prevziať odmietli, viacerí sa v domnienke, že ide o zásielku, na ktorú čakajú, rozhodli zaplatiť. V balíku ich však čakalo nepríjemne prekvapenie – obnosené, smradľavé a špinavé oblečenie. Upozornil na to portál Aktuality.
Za podvodom má byť spoločnosť HQ Group, ktorá má podľa etikiet z balíkov sídliť na adrese v bratislavskom Novom Meste, pričom na mieste sa podľa zistení Aktualít nachádza len sklad Slovenskej pošty. To potvrdil aj vrátnik s informáciou, že firmu už hľadala aj polícia. Spoločnosť nie je dohľadateľná a neexistuje žiadny kontakt, ktorý by bol funkčný.
Slovenská pošta o prípade vie
Podľa Slovenskej pošty je HQ Group zahraničný subjekt, s ktorým spolupracujú na doručovaní „Expres zásielok“. Spolupráca trvá od októbra minulého roka, pričom pošta eviduje iba dve reklamácie. „Ide o zahraničný subjekt, ktorý si riadne plní svoje zmluvné povinnosti voči Slovenskej pošte a zároveň pravidelne komunikuje pri riešení podnetov od adresátov prostredníctvom našej zákazníckej linky,“ uviedla hovorkyňa Eva Peterová.
Advokát Ján Lazur pre Aktuality vysvetľuje, že z právneho hľadiska ide o plnenie bez právneho dôvodu, ktoré napĺňa znaky bezdôvodného obohatenia. Avšak, vzhľadom na to, že firma nemá reálnu adresu a neexistuje oficiálny kontakt, spotrebitelia majú len minimálnu šancu na vymáhanie peňazí.
Slovenská obchodná inšpekcia má zviazané ruky
Na Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI) sa v tejto súvislosti obrátili dvaja spotrebitelia, avšak bez potrebných dokladov nie je možné zmluvný vzťah so spoločnosťou overiť. Podvody sú postavené na tom, že neexistujú žiadne faktúry či potvrdenia o kúpe, keďže si balíky nikto neobjednal.
Slovenská obchodná inšpekcia upozorňuje, aby ľudia nepreberali zásielky, ktoré si neobjednali, a v prípade podozrenia zo spáchania trestného činusa obrátili na políciu. Podvodníci sa totiž spoliehajú na to, že spotrebitelia si balíky zamieňajú za svoje očakávané objednávky.