BRATISLAVA - Na začiatku tohto roka sa v slovenských mestách a obciach objavila kampaň, ktorá Slovákov presviedčala, že ceny plynu budú stabilné a je to aj vďaka vláde. Už z grafiky bolo evidentné, že za nimi stojí štátny podnik Slovenský plynárenský priemysel. Ten teraz priznal, aká bola drahá a prečo nevypísal tender.
Celkové náklady na billboardy a pútače boli nakoniec vyčíslené na 275-tisíc eur a SPP ich nakupoval cez agentúru.
"Billboardy s vyššie uvedeným textom boli súčasťou marketingovej kampane SPP, v ktorej sme komunikovali tri kľúčové posolstvá na troch rôznych vizuáloch billboardov, konkrétne: "Dôveruje nám 1 500 000 zákazníkov"; "Staráme sa o stabilnú a bezpečnú dodávku plynu pre Slovensko"; "Vláda SR rozhodla. Cena plynu bude v roku 2025 pre domácnosti rovnaká."," reagoval Ondrej Šebesta, ktorý pôsobí ako riaditeľ odboru korporátnej komunikácie SPP.
Kampaň bola podľa neho realizovaná medzi 3. januárom a 3. februárom 2025 na základe obchodného rozhodnutia spoločnosti. "Kampaň pozostávala z 1 000 kusov billboardov na celom území Slovenskej republiky, 320 kusov citylightov na zastávkach MHD vo vybraných mestách Slovenskej republiky a reklamy vo vybraných printových periodikách," vyčíslil Šebesta.
Nákup médií bol podľa Šebestu realizovaný prostredníctvom agentúry This is Locco v rámci dlhodobého existujúceho zmluvného vzťahu, preto tender na túto kampaň vraj "nebol potrebný". Podľa oslovených expertov, ktorí si želali ostať v anonymite, je však podozrenie, že na základe spísaných výstupov mohla byť kampaň predražená až o 30 percent. Vychádzajú pritom zo zverejnených cenníkov v médiách a billboardových spoločností.
Kampaňou sa zaoberala aj komisia
Rada pre reklamu označila kampaň za neetickú. Podľa portálu Strategie.sk rozhodla, že slogany na billboardoch verejnosť zavádzajú.
"Komisia akceptuje, že zadávateľ v rámci reklamy uvádza zjednodušené komunikačné posolstvo smerom k prezentácii cien plynu pre domácnosť. (..) Samotné tvrdenie na billboarde je vecne nesprávne a môže v spotrebiteľovi oprávnene vyvolať mylný dojem, že cena plynu pre domácnosti bude rovnaká, čo však vzhľadom na okolnosti nie je pravda. Komisia je preto toho názoru, že uvedené tvrdenie, spôsobom ako ho zadávateľ v rámci vonkajšej reklamy použil môže spotrebiteľa zaviesť a zadávateľ v tomto prípade nevenoval dostatočnú pozornosť prezentácii ekonomickej a finančnej hodnote produktu a jeho konečnej cene, preto Komisia reklamu vyhodnotila ako porušujúcu Kódex," uviedla komisia.
SPP však tvrdí, že cieľom vizuálov bolo komunikovať pozíciu SPP ako dodávateľa elektriny a plynu, ktorému dôveruje najvyšší počet odberateľov na Slovensku. Ďalšie vizuály mali hovoriť o kľúčovej úlohe SPP v oblasti zaistenia dostatku komodity pre odberateľov plynu. Podľa vlastných záverov chceli tiež informovať o cenách za dodávku plynu pre domácnosti na rok 2025 a spolu s dodatočnými informáciami na webe SPP a verejnosti vysvetliť mimoriadnosť tohto opatrenia, jeho previazanie na výdavky štátneho rozpočtu a zdôraznenie potreby opatrení na znižovanie spotreby plynu.